Ska dra en matning i tidigare nedgrävt gult kabelskyddsrör till ett enkelt cykelskjul. Handlar bara om ett par uttag och belysning. Drar från central i garage. För att ha möjlighet att ha en tändtråd som jag kan styra från garaget beställde jag en N1XV 4G1,5. Denna har dock bara ledare med färgerna brun, grå, svart och grön/gul. Framgick inte i produktbladet. Inser att den väl är tänkt som motorkabel.

Kan jag använda denna ändå och märka upp en av färgerna som nolla med blå tejp eller krympslang? Eller borde jag beställa en ny kabel? Antar att jag borde gått på en 5G1,5 istället så hade haft jag två möjliga tändtrådar och en riktig blå ledare...
 
D
M Macarus skrev:
Ska dra en matning i tidigare nedgrävt gult kabelskyddsrör till ett enkelt cykelskjul. Handlar bara om ett par uttag och belysning. Drar från central i garage. För att ha möjlighet att ha en tändtråd som jag kan styra från garaget beställde jag en N1XV 4G1,5. Denna har dock bara ledare med färgerna brun, grå, svart och grön/gul. Framgick inte i produktbladet. Inser att den väl är tänkt som motorkabel.

Kan jag använda denna ändå och märka upp en av färgerna som nolla med blå tejp eller krympslang? Eller borde jag beställa en ny kabel? Antar att jag borde gått på en 5G1,5 istället så hade haft jag två möjliga tändtrådar och en riktig blå ledare...
Ja, eller 5G2,5 (beroende på avstånd och prisskillnad).
 
En kabel med rätt färger är det riktiga. Man använder material till det som det är tänkt.
Och som tidigare skrivit så är avsäkring (önskat effektuttag) och avstånd avgörande för val av area...

Har ett enkelt båthus vid sjön och 6mm2 men kan "bara" säkra 16A o matande ände, pga avstånd.
Den matar en undercentral som i sin tur har jfb och 10A säkringar till gruppledningarna.
 
  • Gilla
Macarus
  • Laddar…
Magnus E K
Jag är inte elektriker, men jag tror inte du begår något superformellt fel om du använder den grå som neutralledare (särskilt inte om du kan märka den med blå tejp i båda ändar). Jag kan inte se att det skulle kunna leda till en farlig situation, och med tejpen blir det inte ens otydligt. Ibland är det ju okej att till och med använda blå som tändtråd (i kabel) vilket är betydligt värre.
 
Tack för snabba svar. Skickar tillbaka kabeln och ser till att det blir rätt. Vill undvika allt som liknar fullösningar.

Faktum är att jag tänker om helt och kör på 5G6 och en liten central istället. Blir mest flexibelt för framtida ev. utökningar och jag hamnar garanterat på rätt sida om utlösningsvillkoret.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.