I går morse strilade vatten utefter en vägg i vårt matrum som ligger på första plan under badrummet på andra våningen. En av familjemedlemmarna gjorde morgontoilette just då, aktiviteter som bryskt avbröts och huvudkranen stängdes av, efter det upphörde läckaget. Vi kontaktade försäkringsbolaget och skaderegleraren kom ut under eftermiddagen. Huset är från sekelskiftet men rördragningarna för vatten och avlopp är omdragna 2003, avloppsstammarna är gamla.

Lite knepigt att beskriva men jag försöker: i taket ovanför matrummet finns ett mellanrum där alla rör går. Skaderegleraren sågade upp ett hål i innertaket för att kunna se var det läckt. Fuktmätaren visade att stora delar av innertaket var fuktigt, men vi hittade inte läckaget hur mycket vi än spolade och lät vattnet rinna, det läckte inte en droppe någonstans!

Nu har det gått ett och ett halvt dygn, vi har ett stort intressant hål i taket och vågar knappt gå på toaletten eller borsta tänderna; ska det läcka igen, och i så fall vartifrån?

Vi vet inte ens om det var avlopp eller vattenledning som läckte.

Vad kan ha skett? Varför uppstod ett tillfälligt läckage? Det enda skaderegleraren kunde säga var att vissa kopplingar på rörsystemet inte var godkända för inbyggnad, men annars skakade han bara på huvudet.

Tacksam för hjälp, första inlägget efter ett par års informativt smygläsande på forumet!
 
jag tror jag ser felet, det är kopplingen till höger om den vänstra, den är inte åtdragen
 
Krilleman
Blecktrumman skrev:
jag tror jag ser felet, det är kopplingen till höger om den vänstra, den är inte åtdragen
Den var inte snäll... :D
 
Bjuder på den- rätt rolig!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.