Vi byggde en ny stuga på landet förra sommaren och har nu fått ett konstigt läckage i badrummet jag inte blir klok på. Badrummet är ca 4kvm stort och på golvet ligger en klinkerplatta 15*15. Underst ligger golvgips, på det tätskikt sedan är fallet nog lite snabbt gjort med kakelfixen.

Fallet är det inte fel på, vattnet rinner korrekt ned i golvbrunnen när man duschar. Men likväl riner det ut vatten vid tröskeln i dörren när man duschar. Vattnet kommer ut under klinkerplattorna men ovan tätskikten. Tröskeln är felaktigt utförd då den är löstagbar och tätskiktet inte är uppmålat över den så det går att se var vattnet kommer.

Jag har då letat efter hål som det kan komma ned under plattorna. Det finns inget hål i fogen vad jag kan se. Jag har tätat golvbrunnen med silikon så det kan inte rinna in under golvbrunnen av rostfritt. Jag har luft bort toaletten och provspolat vatten på golvet utan att det rinner i skruvhålen för toaletten.

Det sista jag nu frågar mig är om fogen är så genomsläpplig för vatten att det rinner igenom fogen ned under plattorna? Jag är rätt säker på att tätskiktet inte ligger med fall utan direkt på den platta goldgipsen så finns det vatten under plattorna så rinner det ev åt dörren. Och om fixet är gjort med stor räfflor så finns det ju ganska bra med gångar det kan rinna vatten i (det ser ut så när man kikar in vid tröskeln. Ytterligare är ju nu ett problem att jag tätat inne i golvbrunnen med silikon så vatten inte kan rinna mellan plattorna och tätskiktet in i brunnen!).

Men ändå - det är en stor mängd vatten som i så fall på kort tid rinner genom fogen. Känns mycket konstigt. På en dusch rinner det ut några centiliter vatten i en pöl stor som en kaffetallrik.

Några tips på hur jag skall lösa detta mottages tacksamt! Jag kan tillägga att jobbet gjordes av en vän till en vän så det finns ingen plattsättare jag kan ringa och be riva upp klabbet och göra om tyvärr...



:( :( :(
 
  • Picture_059.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en till bild.
 
  • Picture_056.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter inte bra. Fogarna släpper igenom vatten, det är normalt. Hur mycket vatten som kommer igenom här vet jag dock inte. Dock skall tätskiktet ligga över fallet, inte under just för att vattnet som kommer ner igenom fogarna skall rinna mot brunnen och ingen annan stans. Att täta mellan golvbrunnen och klinkerramen är helt fel, då har vattnet som kommer ner under plattorna ingen stans att ta vägen.

Tompa
 
C
Tompa01 skrev:
Låter inte bra. Fogarna släpper igenom vatten, det är normalt. Hur mycket vatten som kommer igenom här vet jag dock inte.
Jag har hört att enbart kakel och fog är på vippen att uppnå täthetskraven för vattentät konstruktion. Det beror säker på en rad omständigheter, men om det stämmer borde det alltså vara mycket lite vatten som tränger igenom fogen. Och som Tompa skriver så borde detta dessutom rinna ner i golvbrunnen om allt står rätt till med fallet. Och dörrhålet ser ju ut att vara till höger i bilden, så det skulle alltså även röra sig om ett ganska allvarligt bakfall, och då kan det ju hända att även vatten som "rinner över" nere i golvbrunnen kommer ut denna väg.
Gör om, gör rätt?
 
Tärskikten måste ju vara ovanför fallet, eftersom fix eller fog släpper igenom vatten, vet ej heller ur mycket.
Man ska heller inte använda mjukfog runt klinkerramen, inte heller i normalfallet i vägg/golvvinkel, förmodligen bla för att man inte ska hindra vattenflöde till golvbrunnen.

Tror nog ditt fenom beror just på att tätskiktet ligger under fallbygget, finns det då ett bakfall mot tröskeln(gipsskivorna med tätskikt) så kommer ju vatten att rinna dit så är det ju.

/M
 
tätskiktet ska ligga så utformat att det vatten som går igenom fogen tinner till & ned i brunnen.
tätskicktet ska alltså "vikasved" i brunnen som om du hade en plastmatta.

fogarna är inte täta utan släpperigenom vattnet, så har du bakfall på tätskicktet, så blir det så som du beskriver.
 
Som sagts tidigare. Fogarna är inte vattentäta. Fallet på golvet ska vara klart innan man lägger på tätskikt. Sedan lägger man på ett jämnt lager med fix när man sätter plattorna. Utan att vara kakelsättare, så vågar jag nog påstå att det inte är speciellt bra att "bygga upp" med så mycket fix under plattorna.
Så du får nog be din väns vän att göra om... tyvärr
Och täta inte mellan den rostfria golvbrunnsbetäckningen och tätskiktsmembranet. Det måste vara fritt där för att vattnet ska kunna rinna ner i brunnen
 
Tack för alla svar! Ja det låter ju tyvärr som det blir en dyr och tråkig lösning på problemet. Några frågor:

Kan man ta bort plattorna på golvet och göra fallet rätt men lämna väggplattorna? Bara nedersta raden? Eller måste man riva allt?

Eller finns det något som gör fogen vattentät?

Några andra tips?
 
C
17844 skrev:
Kan man ta bort plattorna på golvet och göra fallet rätt men lämna väggplattorna? Bara nedersta raden? Eller måste man riva allt?
Om problemet är fallet så måste du spackla upp golvet och höjningen blir ju då som mest längs väggarna. Så den nedersta väggraden ryker nog garanterat. Sen är ju frågan om du lyckas få loss dessa plattor utan att skada tätskiktet.
Sen måste tätskiktet på golvet bort innan du spacklar, och i värsta fall får du problem med golvbrunnen.

Eller finns det något som gör fogen vattentät?
Fogen måste ju kunna andas för att undvika att stänga in fukt under plattorna. Så ett helt tätt golv vill man nog inte ha.

Några andra tips?
Installera en duschkabin istället?? Visserligen en fusklösning men betydligt billigare.
 
Hmm.. alltid trist sånt här... men egentligen borde ju den som utförde jobbet stå för fiolerna... Eftersom det inte är fackmässigt utfört...
Vet ju att det kan vara svårt om det är gjort "vid sidan om" men viss yrkesstolthet borde ju finnas ändå.



 
Man skulle kunna säja att kaklet å klinkret bra e ett skydd för tätskicktet... ett väldigt hållbart och estetiskt sådant  :)

De va ju inte direkt ett litet misstag heller :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.