Hej!

Har i köket ett litet hörn precis vid ingången till lägenheten där det samlar sig damm som ser ut som krossat glas. Som salt fast lite mer grönskimrande. Jag har inte en jäkla aning om var det kan komma ifrån. Se fotot 2. Det är ett laminat golv som går under. Bakom finns i princip ingenting vad jag kan se, det går en kabelkanal med strömmen för köket ovanför, ett gasrör som inte används, och inkommande vatten samt avlopp. Jag vet inte om det är någon form av svag punkt som ventilationen samlar saker på. Men det känns inte riktigt bra. Har prövat tejpa igen (se bild 1) och då samlas det bara bakom tejpen. Vad i all värld kan detta vara för något fenomen?

Detaljbild av lister och rör vid ett golv- och väggmöte inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en skadad kakellist där den möter trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur gammalt är laminatgolvet? Kan vara underlagsfoamen som är gammal, torr och spröd.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Hur gammalt är laminatgolvet? Kan vara underlagsfoamen som är gammal, torr och spröd.
Ett år gammalt. IKEAs gröna foam förvisso. Men det är väldigt skimrande och reflektivt som mer glaspulver.
 
Det kan vara saltutfällningar från betong/lättbetong men då har du tillskjutande fukt där någonstans i väggen...

Ställ någon burk och tejpa ett papper mot väggen så du kommer upp över listen för att se om det kommer ut under pappret (vid golvet alltså), eller faller ner ovanifrån till att börja med.
 
Det verkar komma underifrån. Jag har jättesvårt att förstå vad det kan vara. Fyller på sig över en vecka.
 
anders07 anders07 skrev:
Det kan vara saltutfällningar från betong/lättbetong men då har du tillskjutande fukt där någonstans i väggen...

Ställ någon burk och tejpa ett papper mot väggen så du kommer upp över listen för att se om det kommer ut under pappret (vid golvet alltså), eller faller ner ovanifrån till att börja med.
Förstår inte detta. Skulle det inte samla sig ovanför listen om det föll ner?
 
Torkar jag med en våt servett blir det lite grönskimrande kvar på papperet men verkar lösa sig
 
Järn 2 klorid?
 
Q qaragonic skrev:
Järn 2 klorid?
Kunde det vara, det tydligt grönskimrande passar inte på så mycket annat... Märkligt att det fortsätter komma bara men måste ju komma från väggen och trilla "ner", sen kan det vara att du har undertryck i lägenheten och då "sugs" det ut lite på golvet där...

Enda sättet att komma vidare är att ta bort list och börja gräva i väggen men det är ju inte så kul det heller...
 
Claes Sörmland
Grönskimrande saltkristaller är nog snarare kopparsalt. Finns kopparrör där kondens har ärgat dem? Järn bildar hydroxider som är brunaröda eller möjligen oxider som är svarta.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grönskimrande saltkristaller är nog snarare kopparsalt. Finns kopparrör där kondens har ärgat dem? Järn bildar hydroxider som är brunaröda eller möjligen oxider som är svarta.
Öppnade upp under och såg nu att det finns ett skvallerrör. Så vattnet går på något sätt i denna vägg. Men helt torrt rör och betongen känns inte fuktig övh..

Mm koppar slog mig också men såg att just fe2+ också är grönskimrande..ska man tänka att detta är tillskjutande fukt?
 
  • Undersida av skåp med synliga rör och betongvägg, inga tecken på fukt eller läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har haft precis detta fenomen och det var underlagsfoamen som torkat och dammet trängde upp på samma ställen hela tiden. Det som talar emot är att din foam bara är ett år gammal. Men både färg och utseende verkar ju stämma så jag tror ändå på foamen.
 
M Myckling skrev:
Har haft precis detta fenomen och det var underlagsfoamen som torkat och dammet trängde upp på samma ställen hela tiden. Det som talar emot är att din foam bara är ett år gammal. Men både färg och utseende verkar ju stämma så jag tror ändå på foamen.
det som talar för det är att det verkligen är samma färg som foamen. Plus att jag inte kan hitta något längs resten av väggen
 
Q qaragonic skrev:
det som talar för det är att det verkligen är samma färg som foamen. Plus att jag inte kan hitta något längs resten av väggen
Jag har precis samma problem med den gröna foamen från Ikea, också endast något år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.