I köket har man byggt om lite för x antal år sedan innan vi flyttade in. Vi har inte haft några problem för för några veckor sedan. Vi har tvättmaskin på övervåningen. När den tömmer så kommer det ut lite vatten i skarven i kökjet nere. I köket sitter det nämligen ett plaströr från vasken ned i ett äldre gjutjärnsrör. Det är i denna skarv det kommer ut vatten. Det sitter bara en lite gummitätning mellan platsröret och gjutjärnsröret och där sprutar det ut lite vatten. Det underligga är att drar jag på allt vatten nere alla kranar samt kranarna uppe och spolar max kommer det inte ut något men när tvättmaskinen tömmer kommer det ibland.

Min amatörmässiga gissning är att det sitter något skit efter där kökets avlopp och avloppet uppifrån går på varandra. Jag har ringt rörkrökare men de kan ju inte komma förrän nästa vecka. Så vad kan jag göra själv? Ska jag försöka att mäta och köpa en ny gummimuff som tätar bättre i rörskarven mellan gjutjärnsröret och plaströret?

Jag tänkte häva i vinäger och bikarbonat i alla brunnar avlopp uppe låta det verka en 15 minuter sedan hälla i kokande vatten samtidigt som jag spolar nere i köket. Jag har inte råd att bara blåsa ut hela rörsystemet.

Behöver hjälp
 
M Magnus Lindberg skrev:
I köket har man byggt om lite för x antal år sedan innan vi flyttade in. Vi har inte haft några problem för för några veckor sedan. Vi har tvättmaskin på övervåningen. När den tömmer så kommer det ut lite vatten i skarven i kökjet nere. I köket sitter det nämligen ett plaströr från vasken ned i ett äldre gjutjärnsrör. Det är i denna skarv det kommer ut vatten. Det sitter bara en lite gummitätning mellan platsröret och gjutjärnsröret och där sprutar det ut lite vatten. Det underligga är att drar jag på allt vatten nere alla kranar samt kranarna uppe och spolar max kommer det inte ut något men när tvättmaskinen tömmer kommer det ibland.

Min amatörmässiga gissning är att det sitter något skit efter där kökets avlopp och avloppet uppifrån går på varandra. Jag har ringt rörkrökare men de kan ju inte komma förrän nästa vecka. Så vad kan jag göra själv? Ska jag försöka att mäta och köpa en ny gummimuff som tätar bättre i rörskarven mellan gjutjärnsröret och plaströret?

Jag tänkte häva i vinäger och bikarbonat i alla brunnar avlopp uppe låta det verka en 15 minuter sedan hälla i kokande vatten samtidigt som jag spolar nere i köket. Jag har inte råd att bara blåsa ut hela rörsystemet.

Behöver hjälp
Pratade med en kille på optimera i Vetlanda som sa att det nog inte är stopp utan att jag måste täta skarven mellan plaströret och avloppsröret eftersom när tvättmaskinen pumpar vatten blir det ett helt annat tryck än när det är självfall.
 
P
Är tvättmaskinen nyinstallerad?

Jag tror mer på din gissning om ett stopp eftersom det börjat nyligen. Jag skulle gå i med ett rensband och se om det gör någon skillnad, annars ner med trädgårdsslangen eller ännu hellre högtryckstvätten och spola tills det lossnar. Helst från någon renslucka som ligger bortanför stoppet från kök/badrum sett.

Bikarbonat och vinäger gör ingen nytta, hellre en rejäl dos diskmedel ned i röret och så varmvatten i så fall.
 
Nej tvättmaskinen har varit installerad länge. Men om det nu är stopp så blir jag lite undrande eftersom när jag öppnar alla kranar så rinner det ner utan bekymmer. Det blir en fin virvel om jag fyller upp diskhon med varmvatten och drar ur pluggen. Men visst jag har inte haft bekymmer innan. Kan jag dra ned rensbandet i köket då eftersom annars så skulle ju det svämma över uppe.

En rostig och använd vattenlåsanslutning under en diskbänk med anslutna rör och slangar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den där gummitätningen är ju nog inte optimal heller med däremellan kommer det iaf vatten ibland.
 
Redigerat:
Stoppet sitter säkert i gjutjärnsröret. Ta loss plaströret och gummitätningen på bilden. Kör ner rensbandet eller slangen, då bör det lösa sig.
 
Jag ska köpa ett rensband idag men vattnet rinner ned utan bekymmer om jag låter kranen rinna här i köket och det blir en fin virvel också borde det inte rinna ned dåligt om det är stopp i röret. Detta är ju en bild på röret i köket på nedre våningen. Jag blir inte klok på det hela faktiskt. Detta fenonem att det kommer ut vatten mellan gummitätningen och plaströret blir enbart när jag kör tvättmaskinen på ovanvåningen.
 
Kan bara säga att den tunna plastslangen är till diskmaskinen och när den pumpar ut vatten blir det inte läckage mellan gummipackningen och plaströret
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.