Jag tror inte att en jordfelsbrytare skulle funka hos mig, den skulle bara lösa ut hela tiden :D


Nä, skämt och sido... En hyffsat allvarlig grej anser jag... Jag renoverar/bygger nytt badrum hemma i villen från -51... Det sitter lite el sen tidigare i det gamla badrummet som jag har rivit ut och i ett intilliggande utrymme som nu också har fått sätta livet till för mitt badrum... Kopplade bort lite el idag och pillade lite med alla gamla järnrör som kablarna går i.... Sågade lite för att få väck det ena röret och råkade stöta i en vattenledning med armbågen och kände att det kittlade lite grann... Undrade om jag inbillade mig så jag mätte med multimetern (det kittlade så "lite")

Jo men visst, där låg det ca. 50 volt mellan kabelröret och vattenledningarna...


Nu dp till mina frågor... Hur lyckas man få 50 volt?? Och hur, ursäkta mig, fan ska jag hitta vart det felet ligger någonstans??

Det finns 12 säkringar har jag för mig och lapparna vad det går till har suttit där väldigt länge, alltså så står det inget på lapparna längre... Är det bara att ta en säkring i taget och se vad som händer, eller är det så att det går ca. 50 volt lite överallt oavsett om jag tar en säkring... Måste jag då ta alla och hur ska jag då hitta det?

Mätte även för skojs skull över en lampa... Mellan fas och noll när knappen är påslagen har jag strax över 230, typ 233 eller nåt sånt, med lampan avslagen har jag också ca. 50 volt... Det innebär väl att jag har spänningen i nollan? Det känns inte helt hundra säkert längre...


Vad rekommenderar ni att jag gör??
 
Mäter du med en digitalmultimeter så räcker det med att trådarna du mäter på ligger nära andra spänningsförande trådar. Så för att vara säker så ska man mäta med en riktig spänningsprovare eller koppla in en belastning parallellt med multimetern t.ex. en glödlampa. Men ett elsystem från -51 bör i vilket fall som helst ändå bytas ut.
 
Det är för att det är potentialskillnad mellan vattenledningen och elröret. Elröret är antagligen inte så bra jordat.. då kan de bli så här. Det är därför man potentialutjämnar anläggningar.
 
Så det behöver inte innebära att det är någon större risk då med andra ord?

Jag håller på att byta ut allt, men man får ta ett rum i taget... Ska ändå tilläggsisolera i alla ytterväggar, så då fixas det lite med infälld el samtidigt... Alla gamla järnrör byts ut till riktiga VP-rör osv. Inte så kul som det är nu, antingen utanpåliggande eller infräst i de där jäkla plankväggarna....
 
Jag sätter mina slantar på att det är instrumentet som är boven här. Med vissa, ofta billigare instrument får man dessa lustiga värden även om ingen "riktig" soänning finns.
 
Du kan ju ta en 24 V lampa och kolla om dina 50 V får den att lysa, gör den det så har
du kraft bakom och då bör man nog ta lite allvarligare på felet.

Misstänker att du har den gamla tygklädda kulokabeln i huset ?
Någon skadad ledare kan kommit emot metallen i kulorören.
 
Mikael_L
_coffe_ skrev:
Mätte även för skojs skull över en lampa... Mellan fas och noll när knappen är påslagen har jag strax över 230, typ 233 eller nåt sånt, med lampan avslagen har jag också ca. 50 volt... Det innebär väl att jag har spänningen i nollan?
Denna mätning måste väl visa 100% säkert på ett fel?
Om felspänningen är så "stark" att det inte jordas bort av lampans resistans så är det väl allvarligt?
 
Mikael_L
Fast nu när jag funderar några sekunder till så börjar jag undra...

Ena sidan av lampan (tändtråd/fas) har ju ingen galvanisk kontakt med nåt då strömbrytaren är av, hmmm, kanske inte nåt fel då ... hmmm :confused:



Jag är inte korkad, jag har bara otur då jag tänker ... :cool:
 
Jag tror att rören är av aluminium eller någon annan mjuk metall, för det räcker att man såger ett litet snitt i den med bågfilen så går det lätt att knäcka....

Multimetern jag har är en Fluke 189, som är kalibrerad (om inte varje år, så vart annat).....

Kabeln ser rätt schysst ut, iaf det som jag har dragit ut hittills... Vita, röda och svarta kablar, hyffsat grova kardeler i kabeln, gjuten plastbeklädnad.... Jag tror inte att de kablarna är från -51 iaf, de ser inte så gamla ut... Däremot så var de kablarna jag hittade i en lampa gamla, de smulades sönder när jag tog på dem... Känns ju bra....


Bara en liten fundering, alla hus, oavsett om det är som mitt, från -51... Har de jord indraget i huset vid inkommande kabel?? Varför drog man in den i så fall för 58 år sen men använde den aldrig till något? Vad hade man för sen på jordens användning då?
 
Gissar att det är s.k. "pansarrör" med någon FK i du har.

Troligen har du inte någon separat jordledare indragen, utan en "huvudnolla", alltså motsvarigheten till dagens PEN vid TN-C, men antagligen med mindre area än en ny PEN-ledare ska ha. Kan dock mycket väl fortfarande duga eftersom det normalt är ok att fortsätta använda det som var godkänt när det installerades.
 
Redigerat:
Kan tillägga att spänningarna du mäter inte nödvändigtvis behöver tyda på något fel på vare sig anläggningen eller instrumentet, utan kan bero på att instrumentet är "bra" och har hög inimpedans, vilket gör att det kan mäta inducerade och kapacitiva spänningar. Tipsen du fått om att lägga på en liten last när du mäter är bra.
 
Redigerat:
Jag tror själv inte att det är någon fara, då strömen i sig inte är speciellt hög mellan vattenledningen och ledningsrören.... Det kittlade oerhört lite, nästan skönt :)

Men ärligt talat, vad är det som gör att det blir sådan skillnad? Är det magnetismen som orsakar denna lilla spänning i metallrören?
 
Om det är en inducerad spänning så är magnetfält inblandade, ja. Inte så lätt att veta, men det skulle mycket väl kunna vara en kapacitiv koppling också, och då behöver inga magnetfält vara inblandade. Med lite otur skulle det kunna vara isolationsskador någonstans som lyckats skapa en resistiv spänningsdelare (eller bildar en spänningsdelare tillsammans med instrumentet när du mäter).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.