Hej på er! Pga avlopp stop och sönder avlopp så har jag grävt för att byta ut gamla betong avloppsrör, när jag upptäckte en rör på ca 5cm i diameter som sträcker sig från typ skorsten (misstänker) som är mitt i källaren och ut genom vägen. Här övan har jag altan. Jag märkte också att denna rör är skadad (liten håll) och riner ren kall vatten konstant alltså, men ingen tryck.
Vad kan det vara?
Röret ligger snett, något uppe under väggen och sjunker något i riktning mot skorstenen.
 
Hardysson Hardysson skrev:
Vad kan det vara?
Några vilda gissningar. Gammalt utrangerat vattenrör (verkar dock väl grovt). Rör för påfyllning/luftning av gammal utrangerad oljetank.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
janwide
Var slutar röret? I skorstenen?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Några vilda gissningar. Gammalt utrangerat vattenrör (verkar dock väl grovt). Rör för påfyllning/luftning av gammal utrangerad oljetank.

Tack. Mistänkte nåt sånt för att för att där denna rör går ut så finns 2 rör till som ser ut som gamla rör till nån oljetank.
Kommer med bilder .
Tack för hjälpen!
 
janwide janwide skrev:
Var slutar röret? I skorstenen?
Sträker sig från vägen sen riktsr sig mot skorsten kan jag tro. Men sjunker sig lite så jag kan inte se var går den. Ser bara ny gjuten betong i form av trång kanal typ så gissar efter det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Några vilda gissningar. Gammalt utrangerat vattenrör (verkar dock väl grovt). Rör för påfyllning/luftning av gammal utrangerad oljetank.
En spade lutad mot en radiator, cement på golvet som indikerar pågående arbete med rörledningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Uppbruten betonggolv visar synliga rörledningar och delvis vattenfyllda grävningar inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En genomskuren gammal ledningsrör i lerig och vattenfylld grävd grop vid ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte se var den går. Kan gissa att det går i rummet bredvid där det finns avloppsbrunn.
 
janwide
Har du koll på var de inkommande vatten går in? Så att detta inte är det inkommande! Det känns inte troligt att det är så men man vill ju vara på den säkra sidan.
 
Tidigare använde man grövre rör till radiatorerna. Hade sjölv liknande rör i betongplattan. Går det uppåt kan det även ha varit anslutning till ett öppet expansionskärl på vinden.
 
Är det inte bara en äldre kallvattenledning som fortfarande är inkopplad då? Att det inte sprutar kan ju bero på att röret rostat ihop nånstans om det inte varit i bruk på länge.
Borde ju framgå vid inkommande vatten om man fortfarande har matningar som går ner i golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.