Hej, jag och sambon flyttade nyligen in i en villa byggd 1973. Interiört är allt gammalt, så även badrummet. Det första vi lade märke till efter inflytt var att det luktade lite konstigt i badrummet. Det är en lite kvalmig sötaktig doft, nästan som en blandning av djurkadaver och duschtvål. Lukten kommer och går lite slumpmässigt verkar det som. Vissa dagar är det mindre, men så kan det plötsligt komma tillbaka ett par dagar senare.

Badrummet är från 1974. Det är helkaklade väggar och plastmatta på golvet. Allt är ganska bra skick, men på väggarna nära duschen så är det en del brunaktiga missfärgningar i fogen (är det mögel?). Fogen är dessutom ganska dålig på en del ställen i hela badrummet.

Jag har försökt lokalisera källan till lukten men det är svårt att uppfatta att det är starkare i någon del av badrummet. Nån gång tyckte jag det luktade mer från golvet nära bidén. Jag tycker dock INTE det verkar vara golvbrunnen vid badkaret som luktar (den var för övrigt igensatt av en stor hårboll som jag lyckades få ut).

//

Och så har vi även ett badrum i källaren, där det luktar lite illa. Det är mer åt avloppsaktiga hållet, men doftar snarare som gammal rostig metall. Jag misstänker att det har att göra med golvbrunnen. Precis kring golvbrunnen har nämligen plastmattan rest sig. Om man trycker på det upphöjda så är det lite mjukt och krasar en aning, så jag tror det är golvbrunnen som rostat sönder. Jag kan dock INTE känna att det luktar mer kring golvbrunnen.

Varifrån kommer lukten?!
 
Misstänkt avloppsdoft. Har ni luktat vid handfatsavloppen också?
 
  • Gilla
Jakob72231
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej.
Jag hade samma problem i mitt förra hus.

Jag hade bytt wc-stol och var säker på att jag inte fått det tätt när jag satte packningen till den nya. Tog loss stolen och kollade, lade även extra fog för säkerhets skull. Lukten var borta några dagar men kom igen.

Det visade sig vara tätningsmassan där röret från handfatet gick ner i golvet som hade torkat ihop och inte slöt tätt längre.

En enkel sak att fixa när jag väl hittade det. Och jag hade krupit rundor och nosat många gånger så det är svårt att lukta sig till det.
 
  • Gilla
Jakob72231
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Hej.
Jag hade samma problem i mitt förra hus.

Jag hade bytt wc-stol och var säker på att jag inte fått det tätt när jag satte packningen till den nya. Tog loss stolen och kollade, lade även extra fog för säkerhets skull. Lukten var borta några dagar men kom igen.

Det visade sig vara tätningsmassan där röret från handfatet gick ner i golvet som hade torkat ihop och inte slöt tätt längre.

En enkel sak att fixa när jag väl hittade det. Och jag hade krupit rundor och nosat många gånger så det är svårt att lukta sig till det.
Var precis inne i badrummet och lyfte på plasthöljet kring handfatets avloppsrör och sniffade - jodå en tydlig stank precis där! Grymt tips! Att jag inte kollat detta innan. Har kollat alla genomföringar utom just denna!
 
Även badrummet i källaren visade sig ha samma problem fast där saknades gummimanschetten helt. Bifogar foton på båda anslutningarna (innan förbättring).
 
  • Röranslutning i badrum utan gummimanschett, synliga vattenskador och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutning i källarbadrum saknar gummimanschett, visar slitna detaljer runt rörgenomföringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Härligt att det löste sig. Jag höll på att bli galen innan jag hittade problemet i mitt hus. Att en så tydlig stank kan vara så svår att hitta.
 
Hej! Jag googlade mig in till denna gamla tråd och detta fina forum, då jag också har en sötaktig konstig doft i badrummet som kan hänga samman med handfatsröret ned i golvet. Under kåpan ser det ut såhär. Gummit ser ok ut men det vita är papp-likt.

Tyvärr är jag helt okunnig på området så jag undrar hur man isåfall går vidare för att komma tillrätta med problemet? Ursäkta en ohändig, tacksam för tips!
 
  • Rör genom golv med tätningskudde, slitage och ackumulerad smuts vid basen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.