Jag stötte på en mycket märklig koppling som jag inte lyckas förstå hur den är gjord. Jag har två taklampor som är kopplade till tre strömställare med en vanlig korskoppling. Färgkoderna på tåtarna får mig dock att riva mig i huvudet..
Jag vill byta ut dessa tre mot en Nexa CMR101 och tre fjärrbrytare.
Det jag inte fattar är var den orangea kabeln går till?
Är det någon som fattar hur elektrikern har kopplat?

En närbild av en elektrisk korskoppling med en vit och svart sladd ansluten, mot en metallram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk koppling med vit, svart och orange kabel ansluten till en strömställare mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elkoppling med en elströmställare och flera inkopplade kablar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Orange ledare är en mellantråd. Orange och vit hör ihop och går till ena strömbrytaren. Det finns uppenbarligen kopplingsdosor på vägen som skarvar orange/vit mot grå/svart. grå/svart från korsomkopplaren kan gå direkt till den andra strömbrytaren, men kan likväl också vara skarvade någonstans.
 
  • Gilla
Explorer45
  • Laddar…
Kanon, tusen tack för hjälpen.
Men är det verkligen ok att blanda färger så? Det går ju inte att följa kopplingarna när de gör så.
 
Jo (tyvärr) är det tillåtet. Man kan aldrig följa en kretskoppling enbart utifrån färgerna då det inte finns någon färgstandard för olika tillämpningar som tändtrådar och mellantrådar. Man måste istället följa kretsen från dosa till dosa, dvs rent fysiskt identifiera en ledare mellan A-B.
 
Okej, där ser man. Tusen tack för snabb hjälp!
 
Och den oranga byter troligen färg i någon takdosa.
 
  • Gilla
Explorer45
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.