Det hände mina grannar för ca 1 vecka sedan. Plötsligt dog alla deras telefoner, men ADSL-bredbandet funkade bra. Dom kom och frågade mig vad det kunde vara för fel. Jag frågade om dom kollat att alla telefonerna var pålagda och även testa att dra ur dom. Det var fortfarande dött. Då ringde dom Telia felanmälan och dom gjorde en test och det är inga fel på vår utrustning sa dom. Jag sa åt dom att kolla om telefon är hel, och sätt den på första jack där modemet sitter och det var lika dött där. Då ringde dom telia igen och sa att dom får komma och fixa det även om det blir dyrt. Dagen efter hade dom skickat en tekniker som började mäta på första uttaget. Det här verkar konstigt sa han. Han gick ut och och tittade på luftledningen mellen deras hus och stolpen. Då såg han att isoleringen var borta på vissa ställen och att även ena tråden var av. Han bytte ut hela ledningen och då funkade telefonerna igen. Då frågade dom honom hur ADSL kunde fungera på bara en tråd. Det kan bli så sa han.

Man har ju hört att det är så fruktansvärt noga med att modemet sitter på första jack och att man har bra ledningar som inte är skadade. Och nu visar det sig att det funkar bra på en trasig ledning där bara en ledare är hel.:eek: Har funderat på det här och tror det beror på att ADSL överförs på en högfrekvent bärvåg och då är väl modemet så känsligt att det räcker med en tråd.

Vad tror ni? Låter det som en rimlig förklaring, och har ni varit med om detta fenomen tidigare?
 
En gång har jag har dragit in en skruv genom en telekabel och kortslutit trådarna så att telefonen dog men internet fungerade. Skruvade ur skruven så funkade allt igen :)
 
Vad jag har hört så behöver ADSL bara en kabel för att fungera. Jag kommer inte ihåg vad detta berodde på.

Jocke
 
Att ADSL skulle fungera med bara en tråd tror jag inte rikitgt på. Men då ADSL använder högre frekvenser än vanlig telefon och inte håller på med polvändning vid "lyftlur" mm så är ADSL mindre känslig för vissa fel så som mindre kortslutningar på runt 1Mohm då en vanlig telefon får problem.
 
Det där med första telefonjacket är en sanning med viss modifikation. Det som är viktigt är att du aldrig pluggar in en telefon före ADSL-modemet. Det beror i sin tur på att telefonen bryter trafiken vidare när du lyfter luren och då slocknar även ADSL-trafiken. (Under förutsättning att jacket är seriekopplat som jag har för mig att det ska vara)

Så om du lovar att inte använda första jacket till en telefon kan du plugga modemet i andra jacket. Eller om du inte bryr dig om att kunna surfa och prata i telefon samtidigt så kan du sätta modemet var du vill. Telias support vill däremot slippa frågor kring detta och därför säger man första jacket.
Ledningarnas kvalité är heller inte så knusslig, det beror på hur långt och fort du vill köra. Jag har sett demo på ADSL via rostig taggtråd :).

Hur det kan fungera på en tråd? Min gissning är att modemet jobbar med 5-volts elektronik för att läsa pulserna. Eftersom telefonnätet i sig har 48 volt (stämmer det?) så måste modemet fixa 5-volts spänningsskillnad på något annat sätt. Då mäter men helt enkelt när spänningen förändras och referensen blir vilken spänning man hade förut. Märk väl att detta är en gissning och förmodligen är det mer komplicerat än så.
 
Mellanbarn skrev:
Det där med första telefonjacket är en sanning med viss modifikation. Det som är viktigt är att du aldrig pluggar in en telefon före ADSL-modemet. Det beror i sin tur på att telefonen bryter trafiken vidare när du lyfter luren och då slocknar även ADSL-trafiken. (Under förutsättning att jacket är seriekopplat som jag har för mig att det ska vara)
Vad jag har förstått så finns det i vissa hus någon form av utrustning(användes för felsökning), och det var en av anledningarna till det tydliga direktivet om första jacket också.
 
ollebanan skrev:
Vad jag har förstått så finns det i vissa hus någon form av utrustning(användes för felsökning), och det var en av anledningarna till det tydliga direktivet om första jacket också.
Åhh, alltid lär man sig något nytt
 
Mellanbarn skrev:
Det där med första telefonjacket är en sanning med viss modifikation. Det som är viktigt är att du aldrig pluggar in en telefon före ADSL-modemet. Det beror i sin tur på att telefonen bryter trafiken vidare när du lyfter luren och då slocknar även ADSL-trafiken. (Under förutsättning att jacket är seriekopplat som jag har för mig att det ska vara.
Så om du lovar att inte använda första jacket till en telefon kan du plugga modemet i andra jacket.
Håller med och tycker att det allt för sällan nämns. I många fall kan det ju vara så att man aldrig har och troligen aldrig kommer att använda första jacket till en telefon och därmed kan nog många undvika en massa telekablar och omkopplingar i onödan.
 
Att ADSL kan fungera med endast en (1) tråd beror på att det i princip är radiotrafik som går över kopparledningarna.
 
it-snubben skrev:
Att ADSL kan fungera med endast en (1) tråd beror på att det i princip är radiotrafik som går över kopparledningarna.
Se där.:) Då tänkter jag rätt iaf. Enkelledaren som går mellan modemet och stoplen kan man se som en direktansluten trådantenn på t.ex en klockradio (om ni nu förstår).
 
Osökt tillfälle att dra en sann telekomhistoria från Kanada:

Abonnent på landet ringer Bell Canada och klagar på att klockan inte ringer när det kommer ett samtal.

"How do you know that there is a call in the first place if the bell does not ring?"
"The dog barks!!"
?????

En tekniker skickas ut. Mycket riktigt, klockan är tyst, men hunden skäller som f-n när teknikern provringer.

Visade sig att hundens löplina i ståltråd som låg runt telestolpen hade gnagt igenom isoleringen på telefontråden. När ringspänningen på 90V kom farande gick strömmen genom jycken istf till klockan..
 
Elhalsband :)
 
Mellanbarn skrev:
Hur det kan fungera på en tråd? Min gissning är att modemet jobbar med 5-volts elektronik för att läsa pulserna. Eftersom telefonnätet i sig har 48 volt (stämmer det?) så måste modemet fixa 5-volts spänningsskillnad på något annat sätt. Då mäter men helt enkelt när spänningen förändras och referensen blir vilken spänning man hade förut. Märk väl att detta är en gissning och förmodligen är det mer komplicerat än så.
Nja... att det fungerar med endast "en" ledare lär nog bero på att både på telefonstationen och i ditt hus är modemen jordade, dvs den "andra" ledaren är moder jord - alternativt elnätets jordledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.