Hej
I vårt nyinköpta hus började det läcka i en rörskarv under diskhon i trimettköketr i källaren. Läckan kom från en övergångsnippel av gummi 40-32. Det visade sig att det större röret inte var 40 utan 40.5 mm eller i närheten. Alltså helt otätt. se bild Tydligen en amatörklantfixare som låg bakom. Röret heter IFÖ 8840 111. Men hittar inga övergångsnipplar som passar. Var ska man hitta detta eller är det ngn piratgrej?
 
  • nippel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det är väl ett tvätt/diskmaskinsavlopp e.dy.?
Om så. Täta med vad du haver: silikon, vulktape...

Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Det är väl ett tvätt/diskmaskinsavlopp e.dy.?
Om så. Täta med vad du haver: silikon, vulktape...

Staffan
Det är från diskhon och ut till ett 32 mm rör som i sin tur går vägrätt till golvbrunnen i duschrummet näst intill Har försökt täta med vulktejp, silverteip men det funkar inte. Kanske man måste slänga skiten och sätta dit riktiga grejer. IFÖ conceert står det på grejen också.
 
Staffan2000 skrev:
Det är väl ett tvätt/diskmaskinsavlopp e.dy.?
Om så. Täta med vad du haver: silikon, vulktape...

Staffan
Nya rön. Hittade grejerna på nätet. Och det verkar som amatörklanten var ännu mer klantig än vad jag trodde. På bifogade skiss ser man ett vinkelrör som kan kapas för att ansluta till det rör som går horisontellt. Såvitt jag förstår är det sedan bara att i mitt fall ansluta med en faluvinkel genom att skjuta in den i vinkelröret och täta med silikon.
Här har klanten helt enkelt kapat för mycket av vinkelröret så att det inte kommer i höjd med det anslutande röret. Och för att kompensera har han förlängt med en övergångsnippel i gummi typ falu. Och eftersom vinkelrörets innerdiameter er en halv millimeter större än nippelns är läckaget ett faktum.
Så nu blir det rörfirma och förhoppningsvis få ett nytt vinkelrör och kapa detta till en passande längd.
 
  • avsloppet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På en gumminippel så gör inte 0,5 mm någon skillnad, nada.
Den som försöker täta plaströr med silikon är också en amatör.

Protte
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
prototypen skrev:
På en gumminippel så gör inte 0,5 mm någon skillnad, nada.
Den som försöker täta plaströr med silikon är också en amatör.

Protte
Allt fixat. Ett skarvrör samt rätt längd och god hjälp från Comfort. :)
 
Staffans2000
Jag fattar inte riktigt vad du menar, men skjut inte in en mindre diameter i en större mot flödesriktningen, dvs. så att röret blir trängre.
Är röret horisontellt bör du ej använda gummimuffsvarianten utan använd dig av "riktiga" kopplingar med någon form av åtdragning.

Staffan

P.S.
Om det däremot är som jag först trodde, att ett minde stående avloppsrör skjuts in i ett större stående dito. Ja,då kan du täta med vad som helst som ger ett lukttätt resultat, eftersom avloppsrör är trycklösa.
En liten varning dock för ev. stopp i avloppet som kan orsaka läckage i den oortodoxa men fullt fungerande lösningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.