...vad är det för något? Alltså vad innebär det och vad innehåller detta "paket"?
Läste om det i en annan tråd, men fick inte klart för mig vad det innebar.
 
Vilket innebär att det blir billigare att välja bort vitvarorna och köpa dem själv.
 
Vi betalade 26 000 kr för vårt stilpaket (ugn, micro, kyl/frys och fläkt i aluminium samt torktumlare istället för torkskåp).
 
Vi betalade 24550:- extra för alu-paket men med induktionshäll istället för glaskeramik och integrerad diskmaskin istället för alu.

Catrin
 
Vi frågade vad dom drog av om vi köpte vitvarorna själva. Sen vad dom skulle ha extra om vi skulle ha alu. Summan av dessa två ansåg vi att vi skulle kunna handla för. Och vi sparade ca 11000 på att köpa det själva. Inkl. hemkörning.... ;)

//Benny
 
Tack snälla för alla svar...nu fattar jag bättre! ::)
 
Lite info,
Har fått följande uppgifter från vår försäljare hos M:

Stilpaket vit ingår som standard i vårt husköp. Om vi väljer bort detta får vi 32000:- tillbaka att handla eget för. Enligt en sammanräkning jag gjort baserat på Siemens riktpriser har samma ingående prylar ett värde på 57000:-, och motsvarande bästa priser på priceruner är ca 45000:-.

Priser jag har fått för att byta upp mig till rostfritt är ca 12500:-, aluminum ca 16700:- och exklusiv rostfritt +65000:-!!

Det intressanta är att samma differenser baserat på Seimens rikt-prislista hamnar på: Rostfritt: ca 10000:-, aluminium 12000:- och exklusiv ca 50000:-....
(och pricerunner ännu lägre)

Man kan tolka detta på olika sätt. Antigen har de en otroligt god rabatt på från Seimens på det som ingår i stilpaket vit, men att rabatten inte är lika god i tillvalspaketen, kanske pga mindre kvantiteter?? ...Hur vanligt är det egentligen att man väljer tilläggspaket?? Gör inte de flesta det??

Ett annat sätt att tolka beräkningen på är att tillverkaren; 1) Inte alls har så goda rabatter som man vill låta göra gällande. När man så väljer bort grundpaketet så får man inte tillbaka hela summan, utan tillverkaren behåller vinsten?? (44% rabatt mot riktpris förefaller ju faktiskt anmärkningsvärt...), 2) Man blir totalt skinnad på tillvalen, dvs tillverkaren vet att det är där de tjänar pengarna eftersom ingen i realiteten nöjer sig med grundpaketet..

Dra era egna slutsatser!..    OBS! Reserverar mig för eventuella fel.

För övrigt: Det största irritationsmomentet är att M inte tillhandahåller några prislistor??!! DETTA ÄR URDÅLIGT!!!!!!!!!!
De enda priser man kan få är muntliga, efter konkret förfrågan.
I realiteten gör ju detta att prutmån är fullständigt meningslöst!
Först skrivs kontrakt på huset i grundutförande, prutat och färdigt, sedan skall tillval göras baserat på blinda priser. Här kan de ju bara lägga allting på en nivå som gör att eventuell förhandlad rabatt i grundpriset kompenseras...

Skall tillägga att jag på alla andra sätt hittills är mycket nöjd med M, Jag vill bara veta exakt vad det är jag betalar för, tusenlapparna rullar ju snabbt iväg...
 
Hej,

Ny här och kastar mig in i forumet!!

Jag håller fullkomligt med dig Kobban om att det är urdåligt att man inte kan få några prislistor på vad tillvalen kostar - helst hade man ju velat sitta hemma i köket och dra bort och lägga till för att veta vilka tillval man har råd med och vad man måste välja bort. Nu blir det enbart jobbigt att fråga om allt hela tiden...

Men, det jag eg skulle skriva om var just stilpaketen. Vi betalar 25000 extra för vårt stilpaket i rostfritt. För det får vi inbyggnadsugn, inbyggnadsmicro, torktumlare istf torkskåp, bättre tvättmaskin än standard samt glashäll. Vi fick dessutom byta ut spisfläkten som ingick mot en fläktkåpa i rostfritt utan extra kostnad.

Visst är det mycket pengar och visst hade man kunnat köpa billigare vitvaror själv. Men, jag tycker ändå att man missar en del i diskussionen här ovan.

Det man inte får glömma är att man i och med att man köper stilpaketet också får ett högskåp i köket (för inb ugn o micro) samt utdragslåda under spishällen som man inte hade fått om man tagit standard.

Om man köper egna vitvaror och sätter in, så får man dels ta ansvar för den installationen själv - enl vår säljare så sätter snickarna inte in dessa varor och dels vara säker på att vitvarorna man köper passar i HTH-kökets skåp.

/Mia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.