Kom till stugan och ser att skogsmyrorna åter byggt för tredje året i rad, i mitt uthus. Trött på denna outtröttliga kamp med myrr och att ständigt störa dem. Finns det bättre sätt? De drar in barr i väggen och jag vet inte hur träet ser ut i väggen. Tröskeln till ett uthus med träavfall och barr som skogsmyror dragit in, tecken på infestation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom dras ju till mat. Finns det något speciellt som de försöker komma åt?
 
Nej där finns ingen mat. Har bara målarfärg där.
 
Vet du var boet är? Går utmärkt att hälla koncentrerad fun light där så dör hela boet. Kan hälla på deras stigar med. Aspartam slår ut varenda myra, även människor om vi får i oss tillräckligt mycket.

En dl till ett bo räcker!
 
Den myten är motbevisad för länge sen. De må inte tycka om att få klistrig saft i boet men det är inte aspartamet som är orsaken iaf.
 
Fun light fungerar inte.
Är det hästmyror? Dom är ju inte bara ute efter mat, utan trä att bygga bo eller satellitbo i.
 
De verkar bygga i huset. Drar dit en massa barr. Har ett bo även 5 m därifrån i en gammal stubbe.
 
C
Det där ser ut som vanliga stackmyror och jag vet inte hur intresserade de är av ruttet trä, men annars kan ju myrangrepp vara ett tecken på att det finns röta någonstans. Jag tycker de gamla gröna kvadratiska myrdosorna är det "vapen" som funkar bäst, om man nödvändigtvis måste bekämpa dem, men de verkar inte finnas att köpa längre.
 
Vill du vara "myrvänlig" så sopar du först bort allt från plattorna där de har sin stig och tvättar med klorin, likadant gör du på döör, dörrkarm där du ser de brukar gå.

Detta tar bort doftspåret som de följer och de får då börja leta igen.

Sedan tar du vanlig kanel och strör ut detta där du rengjort med klorin och en bit ut från väggen, detta stör myrorna att de kanske väljer att hitta något bättre.

Viktigt är att få ut de myror som redan är inne i vägg och förråd så de inte letar upp boet i stubben, för då är risken att de återvänder.
 
Tack så mycket för alla svar.
 
Om du kan hitta där de kryper in i väggen, så kan du testa att spruta in Radar där. Kan fungera om boet ligger nära ingångshålet.
 
Jag vet inte om det hjälper just här men jag brukar köpa grovsalt och hälla på myrorna sedan gör jag en mur av salt i det område där jag inte vill ha dem. Det fungerar alltid.

Salt gör helt enkelt att de flyttar på sig.

Men det kanske inte är bra att hälla massa salt inne i huset eller konstruktionen.

Jag har haft myror som tycker att de ska härja på gräsmattan eller stengångarna.
 
Ta dit Anticimex, det enda de är bra på är att få bort myror.
 
Torrjäst fungerar bra mycket bättre än fun light iaf. Har provat båda.

spett i stacken för att leda ner kyla i stacken fungera dåligt också.

Även saker från Anticimex fungerar dåligt på mina skogsmyror
 
Tokslut skrev:
Även saker från Anticimex fungerar dåligt på mina skogsmyror
Jaså, i vår sommarstuga har det dock inte varit en enda röd eller hästmyra sedan Anticimex sprutade för snart 10 år sedan.

Svartmyror är dock bökigare att bli av med, men de skadar ju inte huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.