Jag har problem med att svartmyror byggt under huset, och det hopplöst att komma åt stacken..

Så fort det blir lite varmare ute så kommer dom in i huset, även om det är mitt i vintern..

Är i akut behov av bra knep för att få bort dom..
 
Lite prekärt när det är i torpargrunden, med tanke på att man ska undvika organiskt material där.
Men ett bra recept är:
Lite sirap
Lite vatten
Lite borax (finns i färghandeln, hobbyaffärer)
Värm lite så allt löser sig och blanda.
Servera i exempelvis upp&nervända syltburkslock.
Detta käkar myrorna glatt, och tar med sig hem åt larverna. Borax är inte nyttigt för myrlarver... :'(
 
Aha! Borde fungera både på myror och getingar :D
ska testa i sommar!!

jooselti(som åker snålskjuts)
 
Kolla om inte anticimex eller liknande ingår i hemmförsäkringen.

de är garanterat dåliga nyheter för objudna hyresgäster av det mångbenade slaget
 
Har också fått in en massa nu på våren. Det började dom där 1½ veckorna för ca 2 månader sedan då det helt plötsligt vart jättevarmt. Sedan dess har det varit mer eller mindre runt kök. Sedan har de förflyttat sig runt huset. Tömde en stor burk myrr runt huset och även där de höll till inuti huset. Sedan dess har vi inte sett till dem, men det dröjjer nog inte länge innan de kommer tillbaka. Har provat myrr förut och det har funkat halvdant. Tycker de har traskat problemfritt genom högar med myrr. Läs det som står på www.anticimex.se. Det var ganska bra information de lämnade. Man måste förstå sig på fienden innan man kan ge den en match :)

Snip myrdosor var i princip värdelösa. Visst, myrorna dog då de letade sig till myrdosan men det är ju precis som det står på anticimex hemsida. Det ger inte så mycket att bara döda dem en efter en eftersom de verkar kunna komma i oändligt antal såvida man inte sätter stopp någonstans. Att bara döda de man ser hjälper föga.
 
Ja, principen är att myrorna inte ska dö på fläcken,
utan ta med sig käket hem till drottning och larver.
Så man tar kål på nästa generation lixom.
En myra lever bara någon månad antar jag.
Har för mig att jag läst att 5% borax är lagom.
Weibulls "myrstopp" innehåller 4.9 vikts%.
Borax löser sig i 20 gradigt vatten till 60g/liter, dvs 6 vikts%, så att blanda i så mycket som löser sig vid rumpstemp blir lagom.
Man kan vidare anta att det är ett miljövänligt alternativ, borax nämns på Greenpeace's hemsida som bekämpningsmedel, dock för silverfisk.
 
Den stora nackdelen med myror är ju att dom lämnar doftspår..
Så när man änligen lyckats få ihjäl samhället så dröjer det inte länge (1 eller 2 år) innan ett nytt flyttat in..
 
Ja precis.

Glömde skriva det, men jag hänvisade iofs till källan (dvs www.anticimex.se) där man kunde läsa lite mer om svartmyrorna.

Inomhus är det bra om man torkar med jämna mellanrum för att få bort lite av det doftspår som myrorna lämnar efter sig.

Problemet med just myrr och att sätta stopp för invasionen är ju att man inte puffar ut myrr förrän det är 'för sent'. Skulle man lägga ut lite i förebyggande syfte så skulle det nog i vårat fall gått lite snabbare och smidigare. Vår 'myr-count' börjar nog närma sig 500 nu (som man petat ihjäl med fingret dvs).

Nu är det dock helt myrfritt i själva huset förutom uppe i tornet, hur de nu kommit sig dit upp.. och varför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.