I somras hade vi stora "hästmyror" i huset, inte många men någon då och då. Det bekymrade mig, men de avtog så småningom och nu har de inte synts till. Jag fasar ju för att de skulle kunna vara i trävirket och tugga... Är det någon som vet om man i detta skede (vintertid) kan och bör göra något?
Kan inte sluta tänka på dem fast de inte synts till på ett bra tag.:eek:
 
KAMT skrev:
I somras hade vi stora "hästmyror" i huset, inte många men någon då och då. Det bekymrade mig, men de avtog så småningom och nu har de inte synts till. Jag fasar ju för att de skulle kunna vara i trävirket och tugga... Är det någon som vet om man i detta skede (vintertid) kan och bör göra något?
Kan inte sluta tänka på dem fast de inte synts till på ett bra tag.:eek:
Hästmyror går i dvala på vintern, de är mest aktiva på sommaren under kvälls och nattetid,
Här finns lite info
https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/hastmyror/

Vart bor du? Om ja inte minns fel är hästmyran vanligast längst kusten
 
Bor på kusten i Finland, så det kan stämma att de är vanligast längs kusten.
Tack för infon, då är det inget man kan göra just nu i alla fall och förhoppningsvis gör de heller inget just nu.
 
Nu har jag igen sett några myror, men är det någon som vet hur man kan ta reda på var de finns? Vi har försökt lyssna men hör inget nattetid, när de lär jobba.
Tacksam för hjälp!
 
  • Gilla
Byggkaoshjälp
  • Laddar…
Staffans2000
Låt dom vara ifred, såvida dom inte stjäl era värdesaker och tömmer ert kylskåp medans ni sover. I vanliga fall verkar de mest vara intresserade av "döda och levande insekter, växter, växtsafter och det söta sekret (s.k. honungsdagg) som bladlössen avsöndrar."

Staffan
 
Är du allvarlig? Jag har förstått att dessa myror äter trä, kallas stockmyror och nordens termiter.
 
Han har ingen aning om vad hästmyror är. De äter trä. De ser ut som stora stackmyror.
 
Jag var rädd för det, men vet någon hur man hittar var de gömmer sig?
 
Staffans2000
D Daniel 109 skrev:
Han har ingen aning om vad hästmyror är. De äter trä. De ser ut som stora stackmyror.
Tydligen inte Anticimex heller. För därifrån är citatet.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Tydligen inte Anticimex heller. För därifrån är citatet.
ja, det såg jag också och var fundersam, för det stod inga tips vad man borde göra när det gäller hästmyror. Det finns sådana tips, när det gäller t ex svartmyror
 
Staffans2000
Kanske för att "nordens termiter" har ett lika missvisande öknamn som "mördarsniglarna" begåvats med?
Eller är det för att den som drabbas ändå är chanslös då allt motstånd är lönlöst?
Två personer som ser på en stor termitstack medan en person riktar ett vapen mot den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
De äter trä, bygger bo i trä
Tror att de vill ha färskt trä eftersom jag stött på dessa vid trädfällning men inte hört talas om att de äter hus
 
De är definitivt i dött trä. Men det kan vara så att de vill ha det fuktigare än den bör vara i hus.
Har haft dem i som sommarstuga. Men det blev inga större angrepp.
 
Jag hittade såna i syllen när jag renoverade altan och trappa här hemma. De hade gnagt långa gångar som var fyllda med något som liknade träull. Dock hade de inte klarat av den stenhårda kärnfurun längre in i syllen. Jag mejslade bort allt som var angripet och försäkringsbolaget skickade ut någon som sprayade nåt läskigt. Hittade också ett bo i en sliper i trädgården, så de myrorna hade jag ihjäl också.
 
Ring ditt försäkringsbolag, i många villaförsäkringar ingår gratis skadedjursbekämpning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.