Märkte i somras att det kom i myror i badrummet genom fogen mellan golvet och väggen i badrummet och tänkte att det ska jag självklart fixa. Nu sådär ett halvår senare kom jag på att jag ännu inte tagit tag i det...

Vad jag har läst är fogen inte del av något tätskikt, så det spelar egentligen ingen roll om det är hål i den, men i det här fallet lyckades ju några myror hitta en väg från någonstans ut genom det här hålet. Hålet som bekvämt nog är precis utanför vår duschkabin som läcker lite smått...

Hur ska jag ta reda på hur allvarligt detta är? Jag är mest orolig för att vatten som oundvikligen hamnar där rinner rakt in i träregelväggen och förstör något. Det ligger, vad jag misstänker är, elektrisk golvvärme i badrummet. Kan det vara så att det är en glipa mellan klinker och golv så att myrorna förhoppningsvis inte ätit sig från marken in till badrummet (som är på andra våningen)? Det är alltså kakel och klinker i hela badrummet.

Till att döma av resten av huset så har de inte tagit in proffs, utan fixat det mesta själva med varierande färdigheter.
 
H
Ja om dom kommer in genom vägg så är inte tätskiktet helt.
 
Tror du det går att täta med silikon/fog/dylikt utan att behöva riva runt i plattorna? T.ex. om jag tar bort fogen som finns, gör rent, och sedan trycker i någonting så gott det går. Kan jag ta bort bara några enstaka plattor och åtgärda? De har väl en tendens att spricka om man börjar riva i det?
 
Ingen kan såklart veta hur det ser ut bakom dina plattor. Kanske kan du hitta en firma som kan fuktmäta väggen.
 
Om du pluttar i silikon i hålet så kan vatten ändå rinna in från fogarna runt omkring. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett stort problem eftersom du har en hyfsat säker duschlösning med duschkabinen ... bortsett från att den läcker då ... DET bör du kanske kunna täta däremot. Om det inte finns något tätt tätskikt i vägg/golv skulle jag dock bli orolig över om allt är som det ska med golvbrunn/avlopp etc.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Ja om dom kommer in genom vägg så är inte tätskiktet helt.
Inte nödvändigtvis, myrorna kanske kommer in vid en fönster eller dörrkarm, och därifrån letar sig fram i skrymslen mellan tätskikt och kakel/fog. Sen kommer du ut för att mumsa på rester av lotions och liknande...
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Excel
Myror brukar lilla att bo där det är fukt.
 
QUOTE="hapazard, post: 3606304, member: 172283"]Inte nödvändigtvis, myrorna kanske kommer in vid en fönster eller dörrkarm, och därifrån letar sig fram i skrymslen mellan tätskikt och kakel/fog. Sen kommer du ut för att mumsa på rester av lotions och liknande...[/QUOTE]

Det sitter fönster på båda sidorna av duschen, så om jag har tur kanske det är fallet. Bara att hoppas då, antar jag!

M Modig skrev:
DET bör du kanske kunna täta däremot. Om det inte finns något tätt tätskikt i vägg/golv skulle jag dock bli orolig över om allt är som det ska med golvbrunn/avlopp etc.
Tärningen ser ärligt talat förjävlig ut, så den behöver bytas bara pga estetiska skäl, och ska väl inte vara några större konstigheter.

Ja det kan man fråga sig! Är som sagt en hel del hemmafixande i huset. Lär nog nästan ta bort någon fasadplanka utanför och kika så det inte är fuktigt... Eller taket under då vi ändå kommer behöva byta någon bita panel.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.