Jag och min sambo har en tomt som det än så länge inte står något hus på, vi har nu bläddrat fram och tillbaks i olika kataloger och även läst en hel del här på forumet. Vi har nu kommit så långt så att vi har några hus och leverantörer som vi är extra intresserade av. Vi skulle gärna vilja höra om det är någon som kan delge oss erfarenheter såväl postivia som negativa och även prisuppgifter om sådana finns om nedanstående leverantörer och husmodeller:

Myresjöhus:
Kärngården
Rapsodi

Vårgårdahus:
Skogsliden (i curryserien)

Trivselhus:
Greenline 732
Skiss no 820
Skiss no 821
Skiss no 824
 
Vi håller på att bygga ett Trivselhus, dock ingen av de modeller som du nämner.
Spontant skulle jag gissa att TH har en högre grundstandard än Myresjö, men så skiljer kanske priset en hel del. Vårgårda har jag inte en susning om...

Det första ni ska göra är att jämföra (lusläsa) leveransdeklarationerna. Låter kanske inte så vansinnigt roligt, men där kan man få fram en hel del info som är bra att ha. Som exempel har TH isolerade inerväggar som standard, hur är det hos de andra?

TH:s leveransdelaration är rätt bra men jag vet att det finns vissa leverantörer som förser de tilltänkta kunderna med rena skräpet, så om ni inte får fram det ni vill fråga säljaren och ge er inte förrän ni fått ett svar som ni förstår. Blir säljaren arg på er när ni frågar om sådant som inte är tydligt i informationen (det har nyligen hänt en bekant till mig) så skit i den firman.

Eftersom ni uppenbarligen har en tomt som inte är låst till någon leverantör så borde ni rimligtvis ha ett bättre förhandlingsläge än vad vi hade och då kan det vara värt att prova att begära att ni ska få gå igenom "slutbeställningsproceduren" innan ni skriver på något överhuvudtaget. På så vis skulle ni få en mycket bättre uppfattning om vad det kommer att kosta innan ni skriver på.

Sedan är det ju även så att en stor del i det hela är att entreprenörerna som bygger det hela på plats gör ett gott arbete. Även om ni köper den finaste materialsatsen som finns och har klantarslen som monterar den så kommer det att gå åt fanders i alla fall.
På den punkten har vi haft tur, våra byggare verkar göra ett kanonjobb :)

Lycka till

Björn
 
Vi har precis valt leverantör, det stod mellan Myresjöhus och Trivselhus. Vi valde att bygga med TH. Vi kände att vi fick mer för pengarna där samt att säljaren känndes väldigt bra och trevlig med snabba svar.

Tyvärr bygger inte TH med tot.ent. vilket är lite synd om man nu efterfrågar det.
 
Vilket hus blev det? Vi funderar på skiss 520 som blit blivit helt sålda på :p
 
Vi kommer bygga ett hus som är inspererat av mästergården från Myresjöhus. Dock med en helt annat planlösning.

Efter som det är lite eget ritat så den finns inte med på TH hemsida.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.