Jag har sökt på forumet, men jag får inte fram någonting alls om Acapella från Myresjöhus. Jag tycker det verkar vara ett toppenhus! Någon som har byggt det (eller tänkt/tänker bygga) som vill dela med sig av priser, förändringar och andra erfarenheter?
 
Vi har tittat på det och tänkt att bygga. Men nu lutar det åt ett begagnat hus istället.
Tyckte det verkade kalas. Hade isåfall byggt vidbyggt garage vid gavel arbetsrum och tvätt och flyttat ut grovtvätten där för att få större kök.
Hade även skippat bastu och byggt ut "gäst"-wc med dusch.
Även långt framåtskridna planer på att förlänga hela huset vid föräldrasovrum och vardagsrum för att få plats med vinterträdgård efter v-rum och klk vid sovrummet.
Hursomhelst så var det helt nytt när vi tittade på det och någon prisuppgift ordnade jag aldrig.
Kommer vi att bygga så blir det detta hus. Har levt med funderingarna så länge att man vant sig vid huset.
 
Vi har också talat om att hoppa över bastun och göra en dusch, så att man får två dusch-/badrum. Det andra vi funderar på är att sätta upp en halvvägg vid vardagsrummets vinkel, så att det efter sovrummet där blir som ett allrum innan man kommer in i vardagsrummet (jag är usel på att förklara :p). I övrigt tycker vi att det verkar bra som det är.

Är det ett ganska nytt hus det här, alltså? Är det kanske därför det inte skrivs om det?

Den enda nackdel jag har kunnat hitta, eller rättare sagt mina föräldrar, är att man förr sa att hus med många vinklar och hörn blev dragiga och kalla. Men det kanske inte stämmer nuförtiden?
 
Nej nu finns det ju centralvärme ;). Dessutom är kaminen centralt placerad i vinkeln så värme kommer ut i flyglarna.
Skämt åsido så tror jag att med dagens uppvärmningssystem så blir det varmt överallt.

Tänk förresten på att om du sätter upp vägg för allrum att det är hög takhöjd där. Synd att sabba volymen i huset.
Bra med huset i övrigt är att våtutrymmena är väldigt samlade och kompakt samt avskiljer föräldradel och barndel lite..
Hustypen lanserades i februari-mars. Huvudritningarna är daterade 2004-01-15.
 
Har du sett något Acapella i verkligheten? Några bilder inifrån?

Du har helt rätt när det gäller väggen, jag har också tänkt på att det kan bli konstigt. Kanske ska man strunta i den - det blir ju lite avskilt ändå?

Kaminen, är den standard, alltså inte tillval? Och går den att flytta på, om man inte vill ha den precis där den är inritad?

Det att sovdelen är en helhet, men att föräldrasovrummet är en bit ifrån barnrummen ändå är jag också attraherad av...
 
Nej inte sett i verkligheten, tyvär.
Kaminen är med all sannolikhet ett tillval. Dock när man begär om pris så är det "katalogstandard" det som finns på ritningsexemplet som gäller så va noga med att säga till att du inte vill ha bastu, skjutgarderober m m.
Borde inte vara några problem att flytta kaminen iaf utmed samma vägg. Har väl lite med avväxlingar i yttertak att göra men man kan ställa den var som helst bara man vet innan det byggs.
Generellt gäller ju reglen att aldrig göra för omfattande förändringar i kataloghus.
 
Jag tar upp den här tråden igen, eftersom vi nu har fått tomt och det fortfarande är Acapella som är vårt favorithus. Någon som har något nytt att tillföra? Eller något allmänt om Myresjöhus, som man bör tänka på. Vi ska åka och se ett annat av deras hus snart, och då får man ju se lite hur det är byggt och så.
 
Intressant. Trots allt så lutar det åt ett Acapella på bokad tomt även för oss. Jag har räknat ut att det är det bästa alternativet. Byggandet kommer inte igång förräns nästa år, men jag tänkte lägga vintern åt att planera in i minsta detalj.
 
Vi bygger "Melodi" med Myresjöhus och är supernöjda med deras bemötande och möjligheten att alltid få tag vår säljare vid de frågor som alltid dyker upp, inga problem :D
Vi bygger med Malmökontoret.
 
I fredags kom vårat hus :), ett acapella med vidbyggt garage. Ett jättefint hus måste jag säga. Våra tillval har varit :åstak i sovrum, vardagsrum och kök, glaspartier för åstak,Kamin, rostfria maskiner kök, ekluckor kök + lite annat,bastu, annan panna, vidbyggt nedsänkt (dubbel)garage med groventre,vatten buren golvvärme huset + vidbyggt garage :p. Som ni kan se så är det mycket som är tillval på kataloghuset. I övrigt kan jag väl tala om att allt har flutit på om än inte helt smärtfritt, men än är det lite för tidigt att uttala sig om den biten :-/ . Att tänka på när det gäller acapella och åstak är att många väggar är bärande( o.b.s att det är skillnad på ryggåstak och åstak.) .
Fösöker och bifoga en bild från i fredags.
 
Kommer man under 2miljoner på ett sådant hus?
 
Kul att höra att någon bygger huset! Jag undrar, precis som Mulan, om Pegg eller någon annan kan dela med sig av priser? Kanske blir det så dyrt så vi måste fortsätta kolla på andra hus ändå? Vi ska träffa Myresjöhus nästa helg och då kan vi ju börja prata ekonomi, men eftersom stor del av min tid går åt till att titta på olika hus och drömma skulle det vara skönt att höra vad det kostar, så man kan vara realistisk...
 
Pegg: Vi tänkte också bygga med vidbyggt garage och flytta ut tvättstugan där för att få större kök.
Även jag är nyfiken på priset..
 
Pegg skrev:
Att tänka på när det gäller acapella och åstak är att många väggar är bärande( o.b.s att det är skillnad på ryggåstak och åstak.)
Vad är skillnaden?

Mvh Henrik
 
Vi funderar nu på att inte ha åstak i "vårt" Acapella (fortfarande inte bestämt oss). Först tyckte jag att det var självklart att vi skulle ha det, eftersom det gör själva huset, men efter att ha funderat en hel del kom vi på att huset ju är fint ändå, och kanske mer "vi" utan åstaket. Vi funderar också på att inte ha alla stora fönsterpartier i vardagsrummet, utan 1) byta ut dem mot vanliga fönster, förutom i bortre änden av vardagsrummet där man kan ha de stora, eller 2) ha såna fönster som går halvvägs ner i golvet överallt, om ni förstår vad jag menar. Vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.