Hej!
Min övertrycksventil ur värmeslingan på bergvärmen släpper ut otroligt mycket vatten. Jag samlar upp vattnet i en 3-liters plastbehållare och har tömt den säkert 5 gånger nu på några dagar.
Jag har provat släppa ur vatten manuellt så trycket ligger på cirka 1 bar men efter några timmar är kärlet fullt igen och trycket uppe på 1,5 bar (som ventilen släpper ut på).

Det känns som det snart inte borde vara något vatten kvar i systemet. Var kan det komma ifrån?! Jag har inte fyllt på något manuellt. Kan det läcka över någonstans?
 
Då låter det som du har en läcka mellan tappvatten och värmesystemet.
 
Enklaste först: Påfyllningsventilen stänger inte riktigt utan ligger och fyller på hela tiden, kolla. (använd en skruvmejsel som stetoskop och lyssna efter susningen).


IVT hade problem i vissa tillverkningsserier där manteln rostade och då läcker över till värmesidan, men måla inte fan på väggen utan kolla påfyllningsventilen först.
 
I InsidersUnited skrev:
Enklaste först: Påfyllningsventilen stänger inte riktigt utan ligger och fyller på hela tiden, kolla. (använd en skruvmejsel som stetoskop och lyssna efter susningen).


IVT hade problem i vissa tillverkningsserier där manteln rostade och då läcker över till värmesidan, men måla inte fan på väggen utan kolla påfyllningsventilen först.
Ok ska kolla.. har dragit åt den så hårt jag kan i alla fall, men kanske ska köpa en ny till och med..

Jag har en Thermia villa classic pump. Visserligen har jag märkt att jag även fått svag svag spänning i mitt vatten hemma. Det kanske hänger ihop. Men det är material för en annan tråd :)
 
G Gur Ra skrev:
Ok ska kolla.. har dragit åt den så hårt jag kan i alla fall, men kanske ska köpa en ny till och med..

Jag har en Thermia villa classic pump. Visserligen har jag märkt att jag även fått svag svag spänning i mitt vatten hemma. Det kanske hänger ihop. Men det är material för en annan tråd :)
Hej.

Har en Thermia vilka 75
Hade samma problem, bytte påfyllningskra då den läckte.
 
S Skoog77 skrev:
Hej.

Har en Thermia vilka 75
Hade samma problem, bytte påfyllningskra då den läckte.
Tack då byter jag den snarast!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.