Läste och skrev mycket här för ett halvt år sedan när jag installerade min vedpanna. Jag skulle vilja tacka för alla goda råd forumet gett mig och återför lite erfarenhet.

Förutsättningar:
270 kvm boyta + 120 kvm halvuppvärmd källare
Baxi Solo Innova 50 kW
4800 liter ackvatten fördelade på två rektangulära tankar med höjden 150 cm.
Isolerade med ekofiber ca 10 under, 20-30 på sidorna och 30-40 över.
Värmeväxlar vattnet till radiatorerna med två slingor via en bivalent fyrvägschunt. Nedersta slingan sitter i botten och 70 cm upp. Andra sitter 40 cm från toppen och 70 cm ner. (De överlappar varandra alltså lite på mitten.)
Tappvattnet värmeväxlas med två slingor i serie. Den första utdragen från botten till 1 m upp och den sista de översta 30 cm.

Jag grubblade mycket och funderade fram och tillbaka på hur jag skulle bygga mitt system. Flera farhågor hade jag som jag inte hade behövt ha.

”Dålig skiktning pga för låg höjd på tankarna.”
”Dålig skiktning pga värmeväxling av vattnet till radiatorerna och inte att jag tar värmen direkt från toppen på tanken.”
Jag upplever inte skiktningen som något problem. Skiktningen är inte knivskap men helt ok. Och det spelar inte så stor roll för med så mycket vatten så är inte skiktningen så viktig tror jag.

”Jag bygger ett onödigt stort system som kostar onödigt mycket”
Jag är mycket glad över att jag byggde ett så stort system som jag gjorde. Mitt hus har mycket stort energibehov och då är systemet inte för stort. Med mycket vatten får jag ett flexibelt system.

Värmeväxling av radiatorvattnet med översta slingan 40 cm från toppen innebär att jag kan ha 70 grader i toppen av tanken men shunten kan inte få tillräckligt varmt vatten till radiatorerna (40 grader). Detta såg jag som en nackdel i början och kände mig besviken över att jag byggt systemet så men i dag ångrar jag inte det. Visserligen kan jag inte utnyttja den översta värmen till radiatorerna men å andra sidan finns inte frågan ”Finns det varmvatten så jag kan duscha?” i mitt hus. Det finna alltid varmvatten i mitt hus.
När shunten inte kan få tillräckligt med värme så innebär det inte ett ras utan det blir från tex önskade 42 grader till en mycket långsam sänkning neråt. Jag gissar att när man tar värmen direkt från acktankens topp så när det är slut där så blir det ett ganska abrupt slut av värmen. I mitt hus så blir det en långsam svag temperatursänkning som jag märker före min fru. Slutsatts: Med mycket vatten gör det inget att jag inte kan utnyttja toppvattnet till radiatorerna för jag har tillräckligt med vatten ändå.

”Jag måste kanske ha säkerhetssystem mot kokning som tex syrventil”
Det har jag inte och lär inte behöva heller. Med så mycket vatten så blir det väldigt svårt (läs omöjligt) att få det i kok. Tankarna laddas till 85 grader. När de är fulladdade och tempen stiger ytterligare på pannan stängs fläkten av och elden nästan släcks. Visst den glöder vidare lite grann men inte så mycket att det skulle värma upp 4800 liter vatten från 85 grader till 100 grader. Alltså mycket vatten är en säkerhet.

Jag eldar när jag vill och inte när jag måste.
Med så mycket vatten behöver jag inte vänta tills värmen i tankarna är slut så att tankarna rymmer all värme som pannan levererar på ett inlägg. Utan när jag ”går förbi” pannan så passar jag på att elda. Visserligen så blir passgen förbi pannan ibland så sällan att jag då måste gå till den för att hålla värme i huset.

Ibland hör man att det blir värmeförluster med så mycket vatten. Ja, det stämmer om man inte isolerar tankarna. Jag är mycket nöjd med min isolering. I pannrummet önskar jag nästan att det kunde varit lite varmare (så veden torkat bättre). Och då är ändå inte några rör isolerade ännu, inte heller rökröret. Dessa kommer jag kanske att isolera vad det lider.

Så min slutsatts är att mycket vatten förlåter vissa andra saker som kanske inte är optimala i mitt system.

Med tack till alla på forumet som hjälpte mig förra sommaren. /Martin
 
Gratulerar :)
Du verkar ha fått till ett bra system som du kan vara nöjd med.
 
Bra med lite reklam för lite större tankvolym :)

Javisst har du rätt i din slutsats, volym ersätter skiktning. Energiåtgången påverkas ju inte av skiktning utan bara hur mycket energi man kan lagra och det kan man ju fixa med större volym om man har plats.
 
Varför värmeväxlar du radiatorvattnet istället för att ta direkt ur tanken finns det några för eller nackdelar med detta system blir det lika effektivt? Har själv funderingar på om detta skulle fungera hos mig då jag kanske inte får upp expansionskärlet tillräckligt högt i uthuset
 
Kul att du är nöjd storahuset!!
Jag har byggt ett liknande system men har en huvudtank på 3800l i fristående pannrum och en tektank i källaren i huset på 600 l.Jag har därimot väldigt dålg skiktning i huvudtanken.Detta beror troligen på att jag trotts blv mellan tankarna tar ut större effetkt på kort tid när tek tanken kallar på värme.Slingorna kyler och skapar rörelser och blandar vattnet.
Men jag håller med dig att stor tank är bra.Jag kan elda när man vill och det koker aldrig (Än så länge)
I början var jag lite besviken då tempen i tankarna inte kommer upp i mer än ca 85 grader. Men nu inser jag att det är bra med lite marginal till kok.Min volym blev ganska lagom till min Atmos 40 gse.Det krävs ca 2 ilägg från 35 grader till 85 i hela tanken.
Hur många ilägg krävs för dig??
 
moasfarsa skrev:
Varför värmeväxlar du radiatorvattnet istället för att ta direkt ur tanken finns det några för eller nackdelar med detta system blir det lika effektivt? Har själv funderingar på om detta skulle fungera hos mig då jag kanske inte får upp expansionskärlet tillräckligt högt i uthuset
Det är nackdel att värmeväxla radiatorvattnet. Man får sämre skiktning och risk för att man inte kan utnyttja den sista värmen i tankarna, i alla fall om man har det som jag att slingorna inte sitter högst upp i tanken.
Men trotts dessa nackdelar så fungerar mitt system mycket bra. Bla för att jag har så mycket vatten. En annan fördel (andra kanske skulle kalla det för nackdel) är att värmen till radiatorerna inte slutar så tvärt. Jag gissar att om man har bra skicktning och tar vattnet till radiatorerna från toppen av acktanken så kan man ha full värme ena timmen och inte alls varmt nästa timme. Med mitt systemet blir det mycket segare. Värmen till radiatorerna blir långsamt kallare. Sen tar det förstås väldigt lång tid att få värme i huset om allt vatten tankarna är kallt (också beroende på att slingorna inte sitter riktigt högst upp i tanken.)

Anledningen till att jag värmeväxlar är att jag ville ha mycket vatten och då fick jag inte plats med runda tankar utan fick ta fyrkantiga. Dessa tål inte så högt tryck så trycket skulle bli precis på gränsen till vad de tålde om jag satte expansionkärlet på vinden 11-12 m upp. Därför gjorde jag ett system av pannanas och akumulatorernas vatten med ett eget expansionskärl på våningen över källaren (inne i bostaden). Jag funderade på att lägga det i en platt tank precis över acktanken som vissa ritningar visat här på sidan men det känns bra att ha den där den står nu. Sen är radiatorernas vatten ett system med det gamla expansionskärlet på vinden.
Hade jag kunnat hade jag inte värmeväxlat vattnet men det fungerar utmärkt ändå. Jag hade alltså en del farhågor att mitt system inte skulle bli så bra men där fick jag fel. Jag är väldigt nöjd med mitt system. Å anda sidan vet jag ju inte hur det skulle blivit om jag gjort på ett annat sätt.

Mvh Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.