Vet inte om jag tänker fel, men eftersom en råspontluckor är 3600 (finns kanske andra?) så blir det ju mycket spill vid gaveln med ett överhäng på cirka 30-40cm.
Eller hur gör man med luckorna vid gaveln? Extra takstol nånstans?
 
Nu är undertecknad rudis på snickrande, men förskjuter man inte skarvarna?
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Jo, men om det sitter en takstol längst ut, sen 1200cc så bör det ju 3600-400=3200, vilket räcker över tre takstolar, d.v.s två fack, alltså 2400. Då är det 800 i spill som inte räcker till nåt.

Nästa sätter jag då över ett fack, d.vs 1200+400 (utsprånget). Får då 2000 kvar, vilket jag kan ta till nästa 1200+400 iofs och bara få 40 i spill, men ändå mycket. Dessutom står det att de ska spänna över två fack.

Måste prata med bygghandeln imorgon, för verkar som vissa bygghandlar har längre luckor...
 
Jag körde både 4800 och 4200 när jag la tak på tillbyggnaden förra veckan. Min lokala bygghandel (woody) hade båda i lager...
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper skrev:
Jag körde både 4800 och 4200 när jag la tak på tillbyggnaden förra veckan. Min lokala bygghandel (woody) hade båda i lager...
Ja, tack! Jag får undersöka imorgon, inte jag som beställde luckorna häromdagen, så tror inte det är genomtänkt helt.
 
Noterbart också att Stenvalls som tillverkat mina luckor rekommenderar generalskarv. Gissningsvis för att de diffar lite i bredd, ibland även de olika ändarna på luckorna pga fukt, så det är svårt att få ihop skarvarna ibland.
Jag valde ändå att förskjuta skarvarna, men det gick inte att få ihop dem helt här och var...
 
  • Gilla
sve84 och 1 till
  • Laddar…
Tycker du ändå att det var fördel att använda luckor jämfört med råspont bräder? Om du har använt båda och har nåt att jämföra med.

Jag tänker att råspont kanske inte är så tidskrävande ändå, du ska ju ändå spika varje bräda i luckan. Okej, du slipper sågande, bankande och annat..
 
Sen har jag noterat att proffsspikare låtar utsticken bli ojämna när man spikar, för att sedan renkapa när det är färdigspikat.
 
  • Gilla
sve84 och 1 till
  • Laddar…
Ja, tack, har också sett det. Får det hur vi gör för, beror lite på hur långt utstick det blir, blir ju lite svajigt längst ut om det är långt

Fotografen Fotografen skrev:
Sen har jag noterat att proffsspikare låtar utsticken bli ojämna när man spikar, för att sedan renkapa när det är färdigspikat.
 
Vi behöll överhäng på de flesta och renkapade sen! Utom när det blev över en meter, då kapade vi luckan med typ 5 cm extra så det gick att hantera!

Det var smidigt med luckor, det går ju fort (6 brädor i taget) men det kräver att man är fler eftersom luckorna blir både tunga och otympliga... Var en kompis som propsade på luckor, men sen sjukskrev han sig när det var dags :thinking: den stora fördelen är väl om man bara fäster luckan och sen spikar "allt" med spikpistol när det är klart..

Jag undrar om inte ändspontat hade varit smidigt, då hade vi sluppit allt kapande och skarv på takstol... Men då hade vi också 15 meter tak och varierande avstånd mellan takstolarna!
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Tack för tips! Lär nog bli luckor ändå, om längderna som finns är vettiga.
 
Råspontluckor går betydligt mycket fortare. Det är ok med generalskarv. Som sagts tidigare så finns det luckor i olika längder för att minska spillet på gavlarna.
 
  • Gilla
sve84
  • Laddar…
Tack, var lite osäker på det där med generalskarven.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Råspontluckor går betydligt mycket fortare. Det är ok med generalskarv. Som sagts tidigare så finns det luckor i olika längder för att minska spillet på gavlarna.
 
S sve84 skrev:
Vet inte om jag tänker fel, men eftersom en råspontluckor är 3600 (finns kanske andra?) så blir det ju mycket spill vid gaveln med ett överhäng på cirka 30-40cm.
Eller hur gör man med luckorna vid gaveln? Extra takstol nånstans?
Snickrar du själv eller har du inhyrd arbetskraft?
Om man gör jobbet själv rekomenderar jag ändspontad råspont, enklare att få upp på taket och billigare, om det nu går åt nån extra timme med spikpickan är väl inte det hela värden?
 
Kommer vara
Kommer vara minst två personer. När jag räknade själv så var det enorm skillnad på råspont och luckor, minst tiotusen (luckorna dyrare), men inte enligt en son jag får hjälp av sin frågat hos bygghandeln. Får dubbelkolla imorgon själv.

F fribygg skrev:
Snickrar du själv eller har du inhyrd arbetskraft?
Om man gör jobbet själv rekomenderar jag ändspontad råspont, enklare att få upp på taket och billigare, om det nu går åt nån extra timme med spikpickan är väl inte det hela värden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.