Har tagit loss trösklar samt slipat och lackat dem. Tyvärr slipade jag för lite på en av trösklarna och funderar nu på att delvis slipa om den översta ovansidan. Alltså inte hela tröskeln. Eftersom trösklarna redan är återmonterade måste jag göra det på plats innomhus.
Har någon erfarenhet av mängden slipdamm som kan uppstå? Tänker använda bandslip med utsug, vilket dock har begränsad effekt. Huset är i två plan och nymålat invändigt. Är det överhuvud taget något att tänka på?
 
Utgår från att det inte duger att slipa för hand. I liknande fall tycker jag att det har funkat om man tar hjälp av någon som håller dammsugarslangen så nära som möjligt där man slipar. Hur bra det funkar beror ju på hur maskinen sprider dammet.
frasse
 
Det går inta att demontera dom igen? De brukar väl bara sitta med ett par tre skruvar. Det blir ju enklare att slipa på alla sätt om dom är lösa,. Du kommer åt bättre, slipper fundera på dammet och behöver inte riskera att råka slipa på dörrkarmen.
 
Tyvärr sitter tröskeln fast i dörrkarmen, som då måste tas ner tillsammas med fodren. Det skulle innebära för mycket arbete.
En tanke är ju att dammsuga samtidigt. Bandslipar brukar väl sprida dammet mycket. Är orolig att få allt för mycket damm över allt i den nyrenoverade bostaden.
 
Plasta in ett så litet område som möjligt runt dig och tröskeln.
Be sen någon assistera med en dammsugare som nämnts tidigare i tråden.
Då tror jag inte det ska vara några problem att slipa på plats.
 
Tack för bra råd om dammsugning som tillsammans med "inplastning" bör lösa problemet. Jag kommer att genomföra slipningen på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.