Hej!

Vi har till slut flyttat in i vårt hus och börjat använda vattnet igen. Vi har under renoveringen (maj-december) haft vattnet omkopplat till ett uthus och nu kopplat tillbaka det i i huset igen. När vi kopplade in det i huset igen passade jag på att höja trycket till 4 bar. Problemet är att det kommer rätt mycket luft ur systemet, speciellt varmvattnet eftersom luften tycks samlas i varmvattenberedaren som sitter högst upp.

Vi hade en vvs -are här för mer än ett år sen och jag har för mig att han sa att hydropresstanken kunde vara trasig och läcka luft. Det gurglar en del när pumpen fyller på nytt vatten men det är svårt att höra om det kommer ifrån tanken eller från inkommande vatten.


Någon som varit med om något liknande? Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ny tank eller behöver vi en avluftare också?
 
Om hydropressen orsakar det så skulle du behöva fylla på luft ganska ofta.

Om det hela tiden kommer ny luft trots att du inte fyller på luft i hydropressen så borde anledningen vara att det finns mycket luft i inkommande vatten. Det kan inte läcka in luft i ett trycksatt system.


/Hasse
 
Anledningen till att du får luft i varmvattnet (eller varför det märks på varmvattnet) är att luft som finns bundet i vattnet expanderar när vattnet värms upp.
Om hydropressen är OK kan du skaffa en avluftare att sätta på VV efter beredaren för att slippa luftpuffar när du öppnar en kran.
 
Tack för era svar. missade när dom kom!

En avluftare låter lockande. Kollade lite snabbt på Rinkaby rör men hittade bara såna som sitter på radiatorer. Någon som vet var man kan få tag på såna?
 
va har du för tillslagstryck?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.