Hej

Fråga:
Hur orolig ska man vara för litet vattenläkage mot gipsvägg (ca 2,5 dl vatten)?
Bör man tillkalla kontrollant?
Om inte; hur länge ska man torka?

Bakgrund:
Igår upptäckte jag att tapeten på väggen intill min dotters säng (=madrass på golvet) var bubblig och lätt fuktig vid beröring, område ca 5*15cm precis ovanför golvlist. Jag tog bort madrassen och kände att även heltäckningsmattan under var lite fuktig. Lyfte upp mattan och golvet under var även det lätt fuktigt.

På andra sidan av gipsväggen kunde se lite, lite antydan till mörkare färg på den barlagda gipsskivan (under/bakom köksskåp) ca 3*5 cm intill golvet. (Kunde inte nå in och känna men torkade iaf med papper som dock blev inte vått.)

Jag tror stark att orsaken är att min dotter lekt med sin nattvattenflaska och hällt ut max 2,5 dl vatten direkt riktat mot väggen för kanske 1 vecka sedan. Alternativet är att det har runnit längs med golvet vid avfrostning av frys häromdagen (dvs från kökssidan), även då begränsade mängder men klart mindre sannolikt.

Kvällens och dagens åtgärder var att låta mattan stå 'uppvikt och torka' samt att köra hårfön (rätt kall) riktad mot den bubbliga tapeten (kört 30 min x 4 gånger hittills). Samt slog på golvvärmen i köket ordentligt.

Från kökssidan kunde jag idag på morgonen inte se den mörkare färgen på gipset längre. Mattan, som är uppvikt, är fortfarande lite fuktig och bubblorna i tapen är kvar.

PS: Det finns inga rör i väggen, och inget med vatten (utöver kyl/frys).
 
Det där kommer att torka ut av sig själv. Inget att vara orolig över.
 
När det är så lite är det bara att låta torka. Om det sedan ser fult ut kan man ju välja vad om vill göra nåt åt det men fastigheten bryr sig inte. Det går att hälla ut 2,5dl vatten var som helst i ett hus och det enda som kommer hända är missfärgning/det ser fult ut, nån trälist sväller osv.

Bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.