Hej,
har haft en radonsug ett par år, men hade en radonkonsult över som tyckte att jag skulle byta till en bättre fläkt. När jag bytte till till fläkten så kom det ca 2 dl kondensvatten (röda i ritningen). Inte så bra att det rinner ned kondensvatten under plattan. Inte riktigt säker på vilka åtgärder jag ska göra.

Lite alternativ...

1)
Att isolera rören inomhus, mellan radonhålet i plattan och fläkten är ett alternativ. Men temperaturskillnaden mellan luften under plattan och inomhus borde inte orsaka mycket kondens (?)

2)
Att isolera utanför huset, hålet i väggen där radonluften kommer ut och en bit ned skulle åtminstone minska kondensvattnet som kommer utomhus. Dock spelar kondensvattnet utomhus inte större roll. Men kanske minskar att kylan på vinter tränger sig in mot fläkten och mot hålet i plattan, om det nu är det som orsakar den inre kondensen.

3) göra ett mindre hål i radonröret som kommer upp från plattan, så det blir mer "luft" i röret som skulle kunna torka ut kondensen i röret. Mer kondens i röret utanför, men gör inget. Minskar undertrycket under plattan, vilket jag vill ha för att få dit radonet.

4) Försöka göra ett "dräneringshål" i radonröret i taket, så vattnet rinner ut. Misstänker att det mest kommer suga in luft där dock...


radonsug.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man kan ju också säga att det vatten du har i röret kommer från plattans undersida och kondenserar innan fläkten av någon anledning jag inte riktigt förstår. Men, låter du vattnet rinna tillbaka så gör ju det varken till eller från, det är 100% rf under plattan ändå.Om du inte har rör som rostar skulle jag låta saken bero.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.