Jag har köpt en Festool VS600 på Ebay. Säljaren hade skruvat sönder den i sina beståndsdelar för att den skulle klara transporten. När jag hade satt ihop den var det två muttrar över. Tittar jag på Festools hemsida under reservdelskatalog - Routers - VS600 är det två muttar som inte verkar höra till något. Någon som vet vad de ska vara till?

/Kent
 
Fick du med reservdelslistan/schemat som brukar ligga löst i bruksanvisningen? Där är alla delar och deras placering avbildade, om inte säg till så kan jag scanna den åt dig.

Vilken profil är det på muttrarna? Fyrkant? Lås? Lågprofil?
 
Tack men jag har listan och det var den jag menade med festools hemsida, muttrarna har nummer 17 och jag ser nu att jag angav fel sökväg, det ska vara Routing - Routers - VS 600 - 488876.

Det är fyrkantiga muttrar, samma som man fäster dom två längsgående fyrkantrören som används för att spänna fast arbetsstycket. På bilden är det de två som befinner sig framför och bakom huvudelen av vs600.

/Kent
 
  • vs600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då tror jag kanske jag vet var de hör hemma...

Hur många fyrkantsmuttrar sitter det i spåret för fastsättning av fyrkatsrören?

Orginalmonterat från festool är det 3 i varje spår varav 2 utnyttjade(de i varje ända av balken för fastspänning)
I mitten sitter den en lös fyrkantsmutter som är till för att kunna spänna fast smalare arbetsstycken, alltså för att kunna montera ett fastspäningsvred till i mitten av balken (detta vred levereras separat i förpackningen orginal)

Sitter det dock tre muttrar i spåret så har du antagligen fått med 2 muttrar för mycket.

Hoppas dte kan va till någon hjälp /elof
 
Aha!
Det sitter bara två muttrar i spåren beroende på att jag bara har satt dit två, den var som sagt helt isärplockad. Så det kommer med ett extra vred? Är det med skruv och fjäder? Den här var bara sex månader gammal och jag fick med kvitto och manual. Skumt att han inte skickade med dem. Inte för att det gör så mycket, jag har fler.

Någon åsikt om vilken schablon/schablonsats jag bör handla först?

/Kent
 
Ja till min som jag köpte ny kom det med, 4 monterade och två lösa "spännare" (skruv, bricka, mutter, fjäder, "handtag". Nr:15 på ritningen) så det borde det gjort med din med då, konstigt.

Själv köpte jag mallarna SZ 14 (dolda laxstjärtzinkor för material 15-20mm) och FZ 10 (fingersinkor för material 10-20mm) direkt och kompleterade senare med den mindre fingersinkningsmallen FZ 6 och jag tycker det har täckt samtliga mina behov. Den jag använt mest är SZ 14, så skall du köpa en så kan jag rekomendera den.

Får önska dig många roliga stunder med denna göör-roliga "mirakelmaskin" :)

/elof
 
Varför behöver man spänna i mitten om man har en liten bit, borde det inte fungera lika bra att spänna i kanterna? Lite konstigt tycker jag.

Laxstjärtarna ser ju klart trevligast ut så det får nog bli en sån, ska bara kolla vad det är i paketen med två innan jag bestämmer mig. Har en del tid, tänkte handla av min lokala handlare med de har semesterstängt.

Tack för tipsen!

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.