Har tänkt att skaffa mig en mutterknackare för att byta SoV däck.
Var in idag på Coop Bygg och såg att dom sålde en liknande Biltema för 199:-
Jag förstår att man inte kan förvänta sig high quality av en sån billig men håller den för att byta 20 däck om året i några år eller är det bara att kasta pengarna i sjön?
 
är det el Tror jag inte du lossar en mutter med den.
 
Det ska nog funka, hur länge den håller, eller om just den modellen har något ork vet jag inte,
Min dewalt batteriknack orkar lossa hjulmuttrar..
 
Du måste nog upp på minst 700 Nm i moment. Tveksamt om en kinesisk fulknack klarar det.
 
Jag har haft en motsvarande från Jula i en tre år nu.. kostade även den runt 199 kronor och den fungerar på min bil, och har även lånat ut den till polare.. så en 20 däck har den väll klarat av varje år ialla fall..

Även om den bara håller ett år så tycker jag att 199 kronor är billigt för att slippa fälgkorset! =)
 
Snorunge skrev:
Du måste nog upp på minst 700 Nm i moment. Tveksamt om en kinesisk fulknack klarar det.
700? Det verkar väldigt mycket för att byta däck. Jag lossar med min makita på 200-någoting Nm.

Hur Biltema-versionen är vet jag inte, fast för det priset hade jag absolut provat.
 
Oj, kanske skulle säga att det är tryckluftsknackare det handlar om.
 
Videoten skrev:
Oj, kanske skulle säga att det är tryckluftsknackare det handlar om.
Med rätt kompressor och slang (sök, detta har diskuteras förut) så tror jag att den kommer att fungera utmärkt att byta hjul med. Se bara till att ge den en droppe olja då och då om du inte har oljedimsmörjare.
 
Jag har skaffat en biltema kompressor på 100l, 3-fas så det torde räcka till det.
Bara knackaren håller :)
 
Daniel_N skrev:
700? Det verkar väldigt mycket för att byta däck. Jag lossar med min makita på 200-någoting Nm.
Hmmm. Min knackare ger 700 Nm och jag får bara upp ca 90% av muttrarna trots kopparpasta.

Funderar på hur Nm mäts? Är det medel vridmomentet som på en bilmotor, lr är det det momentana toppvärdet?

Kan ju vara så att en bra knackare har ett kort extremt giftigt toppvärde, medans medelvärdet är relativt lågt. Nån som vet?
 
Snorunge skrev:
Hmmm. Min knackare ger 700 Nm och jag får bara upp ca 90% av muttrarna trots kopparpasta.

Funderar på hur Nm mäts? Är det medel vridmomentet som på en bilmotor, lr är det det momentana toppvärdet?

Kan ju vara så att en bra knackare har ett kort extremt giftigt toppvärde, medans medelvärdet är relativt lågt. Nån som vet?
Är det en luftmaskin? I så fall så kanske kompressor, slang eller läckage begränsar värdet så att du inte kommer upp i 700? 700Nm är väldigt mycket kraft.

Hur hårt spänner du bultarna?
 
Videoten skrev:
Jag har skaffat en biltema kompressor på 100l, 3-fas så det torde räcka till det.
Bara knackaren håller :)
Tror jag funkar fint. Se dock till att den får ett lagom tryck - det är inte alltid så att 10bar funkar bäst, det står i maskinens manual.
 
Nåt är galet, för om du kan lossa hjul med en felalt batteriare och min makita sladd 200nm inte rubba en milimeter, och bjässen på 588nm tog alla förutom 2 bultar, då måste makita ljuga om sina värden.
 
Jag har samma kompressor som Videoten. Kör bara med 6 bar.

Brukar inte dra nått speciellt hårt. Verkar dra åt sig själv. Nu sist drog jag med momentnyckel. Kom inte ihåg vad den stod på. En kompis ställde in den. Får väl se nu när jag ska byta igen.
 
Snorunge skrev:
Jag har samma kompressor som Videoten. Kör bara med 6 bar.

Brukar inte dra nått speciellt hårt. Verkar dra åt sig själv. Nu sist drog jag med momentnyckel. Kom inte ihåg vad den stod på. En kompis ställde in den. Får väl se nu när jag ska byta igen.
Vad kör du med för mutterpicka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.