Kan det räknas som muta/mutförsök om jag köper en stor chokladkartong till min tandläkare och tandsköterska? Jag funderar på att göra det som tack efter en avslutad, ganska omfattande behandling.
 
Måste väl ses som en stor portion humor att köpa chokladkartong till tandläkare,
köp en stor fruktkorg istället. :)
//Lars
 
Fin mörk choklad i lite lagom mängd har i alla fall bevisade goda effekter på hälsan. Och givetvis borsta tänderna efteråt...
 
Choklad funkar utmärkt, har sett det med egna ögon :)

//Tandläkare-son
 
En leverantör kan muta någon hos en kund, men här är det ju tvärt om. Det är inte tandläkaren som väljer att du ska vara kund hos honom/henne. Du gör inget fel, men om du testamenterar ditt hus till tandläkaren har det gått för långt. :)

/Hasse

Edit:
Förutom från leverantör till kund kan det vara muta om man ger något till en offentlig beslutsfattare (t.ex för att få bygglov) , men jag ser inte en tandläkare som en offentlig beslutsfattare.
 
Redigerat:
Lite åt det där hållet var det väl med killen i Lund som åtalades för mutbrott härom året. Han hade hittat sin stulna trumpet (eller vad det nu var för instrument) på blocket, det var bara för polisen att åka dit och hämta den. Men de hade inte tid, då bjöd han på tårta till fikat hos polisen, efter fikat åkte en patrull ut och hämtade instrumentet.

Vid rättegången tog han upp kostnaden för tårta på sina utlägg, och domaren reagerade.
 
Jo men....när det handlar om myndigheter så är det ju vanskligt. Att ge tandläkaren något är väl bara juste.

Om nu denne då inte har en befattningsposition att ta in TS som leverantör för något på det stället då förstås....
 
Det handlar ju dock om allmänna medel..

Så länge det inte finns någon risk för att debiteringen av tandjobbet ifrågasätts (typ "Ta inte upp allt så får du en present"), så är det väl bara trevligt, men det är kanske bättre att ge chokladen till hela personalen på mottagningen.
 
Redigerat:
De har säkert en policy för gåvor/mutor, så risken är att de inte får ta emot den.
Men oavsett så kan du ju visa din uppskattning, vilket aldrig är fel, även om de måste tacka nej.
d^_^b
 
Hade över huvud tagit inte tänkt dina tankar utan åkt och köpt den uppmuntran som jag tyckt lämpligt. Vad de sedan gör med den på Folktandvården är en annan fråga. Du har fått fram tid budskap, om de sedan äter upp chokladen eller ger den till mera behövande är ju inget som jag behöver fundera över.
Att göra så här är vanligt förekommande inom offentlig verksamhet. Se äldreomsorg, sjukhus, etc, där anhöriga och behandlade ganska ofta visar sitt nöje genom att bjuda på kaffebröd, tårta, etc.
 
Tack för svar och synpunkter. Då är det ganska riskfritt att ge bort en chokladask, så får det bli. Om nu inte personalen får äta så kan de väl bjuda patienterna, en slags jobbskapande verksamhet.
 
Går inte gränsen på 400 kronor eller nåt sånt?
 
Lille Lars skrev:
Måste väl ses som en stor portion humor att köpa chokladkartong till tandläkare,
köp en stor fruktkorg istället. :)
//Lars
som om det skulle vara så mycket bättre;)

grönsakskorg möjligtvis:D
 
Det finns inga fasta gränser mig veterligen för muta. Ofta blandas detta ihop med skattereglerna, t.ex. Julgåvor osv.
En gåva till tandläkaren efter utförd behandling och efter att behandlingen är betald kan ogärna ses som bestickning. Det finns ju inget otillbörligt som tandläkaren kan göra antar jag.

Skulle det däremot finnas påverkansmöjlighet vad gäller intyg, eller att försäkringskassan kan få betala beroende på hur tandläkaren agerar, ja då finns risk.
 
Du borde kanske vänta tills du fått räkningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.