Hej!
Ska isolera väggar och golv i ett gammalt trähus, se bilder.
Kommer att använda antingen lös cellulosa eller träfiberskivor.
Enkel fråga, men kanske svårt svar:
HUR ska jag göra för att inte få in möss i isoleringen??

Sökord:
möss, råttor, tilläggsisolering, isolering, tätning, täta, förebygga, bo,
 
  • Grund av ett gammalt trähus med nya träbjälkar, stenar på marken, och vägg med synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i gammalt trähus med exponerade träbjälkar och golv samt verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av öppet bjälklag ovanför krypgrund med synlig sten och isoleringsarbete på trähus under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår i gammalt trähus med oskyddade träbjälkar och stenfylld krypgrund, risk för mössintrång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Jag tätade framgångsrikt mitt hus mot mössen som tog sig in in väggen och upp på vinden. Beijer har ett bra varmgalvat stålnät som man kan täcka in större öppningar med. Rekommenderar verkligen detta. Bra att stoppa getingar/fåglar med också. Mindre öppningar stängde jag med bitumen/spackel/bruk etc. Spelar ingen roll vad man har för grund, men det kräver att man går igenom varje kvadratmilimeter runt hela huset! Alla hål ner till 5mm i diameter bör fixas!

Främst tar sig mössen in i marknivå mellan grunden och panel. Men se även till att de inte kan klättra på någonting så att de kan ta sig in i takfoten. Lämna minsta 50cm helt fritt under takfoten.

Nu kommer säkert någon att säga att "man kan aldrig täta ett hus mot möss!", men jo, det kan man. Jag har gjort det och det funkade perfekt. Inte en enda mus på många år.

Sedan bytte jag panel på utsidan, och uppenbarligen slarvade jag någonstans för omgående fick jag ett fåtal möss på vinden igen. Dessutom har jag byggt en altan nu utanpå panelen så lite svårt att fixa detta nu, suck...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.