det finns inga små högtalare med "bra" ljud oavsett om man har sub eller inte, man förlorar alltid mellanregistret och den riktigt schöna klangen om man inte har riktiga högtalare.. det säger sig själv att så små element inte kan leverera riktigt bra ljud.. å andra sidan så kan man få rätt ok ljud med små högtalare om man inte prioriterar ljudbilden.. men är man audiofil samtidigt som man inte vill se skiten så finns det bara ett alternativ, köp riktiga element och bygg in dom i väggen, kompisen gjorde det och det var en salig kombination av diskret utseende och ett sjuhelvetes ljud!!
 
Helrätt inställning att bygga in ljud överallt! Självklart skall inte högtalarna synas eller vara av design så man vill se dom. Man kan göra på många sätt.

Har själv ett stort B&O system som är kanon! Två badrum, vardagsrum, tv-rum, relax, tvättstuga, bibliotek är anslutet och vi har dragit för att ansluta mer. Dyrt dock. (Kan koppla bild och ljud överallt så ungarna kan t ex titta på sommar fotografierna från datorn på vilken tv som helst, etc.) Ljudet är helt kanon och högtalarna är ju design! Man behöver inte köpa hela systemet på en gång.... ;D

Ett annat alternativ är Bose som jag tycker verka kanon! Deras lifestyle 48 är klart köpvärt. (Enbart ljud och överkompligt pris) Små högtalare & sub samt vanliga utomhushögtalare om det är intressant.

Tudori (tror jag det heter) är ett annat system där man kopplar allt möjligt till. Skall vara rätt dyrt, har jag hört.

Sen har vi ju Microsoft lösningen. Men vet inte om den är så användarvänlig direkt.

Sony har ett system i USA som troligtvis kommer att släppas i vår... (Har det sagts i några år nu...)

Högtalare till badrum kör jag Canton in-wall. Kanonbra ljud!

Jag hade aldrig byggt in några "vanliga" högtalare.... Är Du audiofil, så inte fan står i köket och lyssnar då...
 
OLHA skrev:
Jag hade aldrig byggt in några "vanliga" högtalare.... Är Du audiofil, så inte fan står i  köket och lyssnar då...
gillar man bra ljud så gör man det även i köket.. läs på lite om inbyggnadssystemen så inser du snart att dom levererar betydligt bättre ljud än små skitsateliter.. enkelt!
 
BuDDHA, Ge Dig nu. Det är inget religionskrig. Men tack för att Du uttryckte DIN uppfattning. Tror jag är hyffsat insatt i ämnet och tycker nog att t ex BOSE har j-vligt bra ljud och även B&O. Mät hur mycket Du vill men jag tycker nog örat får avgöra. Men visst finns det bättre system och vissa tycker stora högtalare som flyttar mycket luft är bättre. Samtidigt brukar ju det önskemålet minska i takt med att man går ur tonåren. ;Därefter räcker det med mycket bra ljud och att kunna spela högt, vid behov.

Stereo, TV, etc tycker JAG inte skall synas. Håller med Mattias29 helt och hållet. Och om det måste synas, så får dom f-n vara snygga... Det brukar dom flesta tycka att Bang-Olufsen är.

Ett B&O system är dyrt. Många tycker att det är sinnessjukt dyrt men jag håller inte med riktigt om det.

Egentligen väljer Du var Du vill ha vad (Detta rum vill jag ha ljud och bild i, vid uteplatsen enbart ljud, etc). Vilka rum Du vill ha TV, modell och ev extrahögtalare om Du vill ha hemmabio. Jag har bl a en Avant 32:a, någon MX7000 men det finns många varianter. Sen tittar Du ut vilken DVD, video, etc Du vill ha samt CD. 9000 är kanon som CD-växlare tycker jag. Därefter pinpointar Du vilka högtalare Du vill ha i respektive rum. (Jag har 8000, 4000, Lab1, lab2, Canton, utomhushögtalare).

Allt Du ansluter, kommer Du åt, överallt. Ex.vis kör jag musik i Relaxrummet från en B&O TV som har helt ok ljud för det. Gå in i en butik och testa.

Om rummet skall innehålla B&O högtalare eller typ våtrumshögtalare, eller bastu, eller utomhus, etc. Du ansluter passiva högtalare genom att dra fram en B&O kabel till en box. Från boxen går det ut kabel till högtalarna och ett snyggt Link öga. Klart!!!

Du kan bygga ut systemet när som helst, bara kabeldragningen finns där. T ex när B&O:s mediaserver kom, så var det bara att ansluta och Du kunde hämta upp alla datalagrade foton, filmer från semestern, etc på varje B&O ansluten TV. (Snart kommer deras anslutning för projektorer, etc) Glöm inte att göra ett linkuttag vid datorn bara. ;-) Du kan även hämta upp ev kameror på TV:n om det är intressant, styra stereon med B&O telefonen, starta olika scenarion med B&O nyckelring, B&O specifik ljusstyrning, mm, mm, mm. Bara ett rör finns så du får fram kabeln...

Det bästa är att gå in till ett B&O center så ritar dom upp allt på husritningen. Kostar en tusenlapp kanske. Börja med att dra tomrören, så

Jag drog ett stjärnnät till en centralpunkt. (Du kan dra ett buss-system också) och anslöt till en box i teknikrummet.

Ett alternativ när det gäller B&O är att installera ett IHC-system (som Du kan läsa om på det här forumet) då kan du styra dukar, belysningar, värme, vent, larm och allt möjligt via B&O fjärrkontrollen samt använder då deras kabel. (B&O kabel är special och kostar i butik 40:-/m. Jag kom över den för 12:-/m har jag för mig. Har lagt in över 400 meter B&O link kabel i huset. Leta i DK där kabel tydligen skall vara billigt. (Förbannar mig själv för att jag inte installerade ett IHC-system då vi ändå drog el.)

Sen hade jag nog idag, köpt dom högtalare jag vill ha via t ex Blocket. Ex.vis Beolab 8000, 4000, Kanske även nyare TV, etc. Då blir det inte så jättedyrt utan kanske till och med billigare än traditionell bättre stereoanläggning.

B&O har tyvärr gjort om sin kanalstrategi för något år sedan. Produkterna säljs idag via butiker som har väldigt låg rabatt men däremot hög volymbonus. 12% tror jag Du kan uppnå i rabatt. (Om någon annan har bättre pris, så hör av ER!!!!)

Tror jag har en prislista i PDF-format, så maila mig, drar jag den i retur.

Bose funkar i princip på samma sätt, fast enbart för ljud och dom har inte den helhets integrationen som B&O har. Helt ok det också. Gillar även ljudet kanonmycket!
 
Nu kom jag på var Du hittar info om systemet Tutondo (!!!) Lär mig aldrig det namnet....

WWW.vedos.se

Kanske kan vara ett alternativ!

Kul om Du meddelar sen vad Du valt och varför!
 
:'( Vad ledsen jag är som inte tänkte på att planera in massa tomma VP rör för Beolink osv. Har IHC och Lexcom home men glömde nog bort att styra stereo, högtalare etc som OLHA så fint har gjort ..
 
"Pause Ljud och Bild" på bl.a. Norrlandsgatan i Sthlm har ett sånt system du efterfrågar. Kommer inte ihåg märke...inget av de märken som nämnts i tidigare inlägg.

Centralenheten kostade 25000 tror jag. Den kunde driva fem högtalarpar oberoende av varandra....cd i ett rum, radio i ett annat, mp3 från hårddisken i ett tredje etc.
Tillhörande högtalare fälls in i vägg/tak.
I varje rum fälls en mottagarenhet in i väggen. Knappar/ratt finns för val av ljudkälla samt volym. Har också IR-öga för fjärrkontroll.
Snubben i butiken snackade om totalt ca 50000 för femrumssystem.
/M
 
Nädu, MAZE,,,, OLHA har just inte så fint integrerat dom B&O och IHC..... Just det att integrera IHC med B&O missade jag, som jag nämnde. Vilket jag fortfarande förbannar mig för att jag inte visste då...

Har massa kul idéer nu inför nästa projekt! Men det tar några år innan man är där.

Nedan kan Du läsa om t ex en B&O link grej för IHC. Synd att Du också missade den!

Power Link Modul BO100-PL
Med Power Link-modulen BO100-PL kan Bang & Olufsens musiksystem och aktiva högtalare använda LexCom Home-systemets nätverk för att transportera Power Link-signaler mellan Bang & Olufsens produkter. Via denna modul är alla Bang & Olufsens högtalare och musikanläggningar sammankopplade i en Power Link-grupp. BO100-PL har 8 portar och sammankopplar upp till 8 Bang & Olufsen-enheter via LexCom Home-systemet. I en Bang & Olufsen Power Link-grupp kan max 10 st högtalare drivas, därav kan 2 st LexCom Home BO100-PL-moduler sammankopplas, vilket ger totalt 16 tillgängliga portar, dock får max 11 användas. Sammankoppling av signalerna sker i centralen via standard LexCom Home patchkablar. Power Link anslutningskablage mellan Bang & Olufsen-apparaterna och LexCom Home-uttaget beställs via Bang & Olufsens återförsäljare.
 
Om det bara är ljud så funkar ju Creatives trådlösa som spelar upp all mp3 man har på datorn...
 
Deo skrev:
Om det bara är ljud så funkar ju Creatives trådlösa som spelar upp all mp3 man har på datorn...
Har du nån länk till butik??
 
Någon som känner till en ministereo som har radio och cd precis som vanligt men med nätverkskoppling så att man kan spela upp mp3 från en server?

Har för mig att jag sett en sådan tidigare men lyckas inte hitta den nu.

mvh wigren
 
Någon som känner till en ministereo som har radio och cd precis som vanligt men med nätverkskoppling så att man kan spela upp mp3 från en server?
Philips har ju sin MCW770/22 (http://www.consumer.philips.com/)

Tyvärr har den puckat nog enbart trådlös överföring med IEEE 802.11b (11Mbit/s). Trådad anslutning ej möjlig.
 
mattiase skrev:
"Pause Ljud och Bild" på bl.a. Norrlandsgatan i Sthlm har ett sånt system du efterfrågar. Kommer inte ihåg märke...inget av de märken som nämnts i tidigare inlägg.
Kanske Linn KNEKT? Ett sådant ska jag ha när jag blir stor! www.linn.co.uk
 
Finns två nackdelar med en sån...

1. Kort räckvidd, det brukar ligga kring några meter bara

2. Den är förbjuden i sverige då den innehåller en radiosändare för FM-bandet

Det finns också en risk att man stör grannar beroende på vilken frekvens man ställer den på.

Jag fick kommentar från en som jag jobbade med i Norge att kvaliten på dom här minisändarna är rätt dålig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.