Vi håller på och bygger en enplansvilla och skulle nu när vi är igång passa på att fälla in högtalare ett antal rum.

Se bifogad ritning där vi ritat ut vart vi skulle vilja ha högtalare för bakgrundsmusik, två zoner räcker.

Då vi är glada för att flytta runt på våra möbler så vill vi inte att högtalarkablarna går ut i vardagsrummet som annars skulle kunna tänkas vara den optimala lösningen för att kopplas in i en förstärkare. Har funderingar på om alla kablar dras till klädkammaren istället och att vi har en förstärkare där som driver systemet.

För filmvisning blir det ett 2.1 system i vardagsrummet då vi vill kunna vara flexibla samtidigt som vi inte vill begränsa oss att fälla in högtalare i väggar och tak så det blir satelliter kopplat till en förstärkare i vardagsrum.

Som vi ser det nu skulle vi behöva två förstärkare, en i vardagsrum för film och en i klädkammaren som vi styr bakgrundsmusiken i våra rum.

Tankar och önskemål:
1) Vi vill inte ha systemet kopplat till ngn dator som måste stå på och ticka utan det skall vara enkelt för alla att sätta igång
2) Inköp av utrusningen skall kunna göras i Sverige.
3) Vill gärna kunna styra systemet med fjärrkontroll utan att behöva gå in i klädkammaren varenda gång för att höja eller sänka ljudet
4) Krävs det någon speciell egenskap av förstärkaren om man bara sätter en högtalare i ett rum ? Kommer det att låta konstigt ?

Någon som kan komma med några bra rekommendationer och speca ner vad jag måste köpa in ? Finns det något annat bättre sätt att lösa detta på ?

Går det att hålla sig under 35.000 och att det ändå låter hyfsat så hade det varit bra.

Tack på förhand
 
  • Planlösning med högtalare utsatta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Billigt: Logitec Squeezebox
Dyrt: Sonos

Googla även på "Multiroom". Finns en hel del annat.. samt läsvärda diskussioner här och på andra forum.
 
Jag använder Squeezebox som multirumlösning som jag är mycket nöjd med, kräver dock att en dator/NAS är påslagen vid musiklyssning. Ser det dock inte som något större problem, oavsett system krävs det att en burk med hårddiskar står på. Om du installerar Squezecenter på ett nas blir det mycket strömsnålt. Förstärkare/slutsteg är ju valfritt och kan ju kosta en valfri summa pengar... Jag har byggt in högtalare i vardagsrummet och använder sateliter/sub i kontoret. Den största fördelen för mig är flexibiliteten och möjligheten att bygga ut.

Mitt system för musik består av:
-Två squeezebox duett, kommer att utökas med 1-2 spelare till.
-HP homserver för musik och squeezecenter, går ned i hibernate när den inte är i bruk. Server används för mycket mer än musik, sparar allas filer, foton, filmer. Man har åtkomst från nätet etc.

Systemen styrs med Duetts fjärrkontroll, Ipod touch och med en philips pronto 9400. För ipod och pronto krävs det applikationer som inte är kostsamma. Någon typ av styrning i varje zon är nog skönt att ha. Det finns även webgränssnitt.

/Johan
 
Redigerat:
1) Vi vill inte ha systemet kopplat till ngn dator som måste stå på och ticka utan det skall vara enkelt för alla att sätta igång

Du behöver ju någon slags ljudkälla som du kan styra och den måste ju gå att slå på/av. De flesta större förstärkare har ju en switchad utgång som slås på när förstärkaren går ur standby som kan styra en sån källa. Men t.ex en eee-box drar typ 15 W när den står och går.

2) Inköp av utrusningen skall kunna göras i Sverige.
Inga problem med det ni vill göra.

3) Vill gärna kunna styra systemet med fjärrkontroll utan att behöva gå in i klädkammaren varenda gång för att höja eller sänka ljudet

Inga problem det finns radiolösningar för detta.

4) Krävs det någon speciell egenskap av förstärkaren om man bara sätter en högtalare i ett rum ? Kommer det att låta konstigt ?

Sätter du bara en högtalare bör den vara dubbelspolig så du kan köra in stereo i den. Problemet med den lösning du tänker dig är snarare att du har flera högtalare som skall kopplas in och det kan behövas tänkas lite för att få till rätt impedans på inkopplingen mot förstärkaren. Antar att du har tänkt använda dig av konstantimpedanspotentiometrar i respektive rum för justering av volym där?

Någon som kan komma med några bra rekommendationer och speca ner vad jag måste köpa in ? Finns det något annat bättre sätt att lösa detta på ?

Först behöver du tänka ut vad du skall ha för källa till musiken
Om jag förstått dig rätt så tänker du dig någon slags lösning med allmänljud i hela huset + ett separat system i vardagsrummet. Det är inte fel, men jag förordar en central källa till ljudet och separata förstärkta system i varje rum så man kan välja att koppla in en annan källa där - ser man på sport i vardagsrummet kan det t.ex vara kul att kunna lyssna vidare på toaletten men någon annan kanske vill höra på musik när de badar...

Går det att hålla sig under 35.000 och att det ändå låter hyfsat så hade det varit bra.

Inte omöjligt med rätt planering
 
Jag har ett liknande problem, men med flera rum. Jag gjorde så här:

* Ljudanläggningen är i hemmabio-rummet. Där finns också en förförstärkare (surround).
* Från förförstärkaren så går ljudet till tre separata stereoslutsteg, för att klara alla surroundkanalerna. Dessa, tillsammans med sex högtalare fixar ljudet där.
* Ljudet tas även till en mixer som jag hade stående, detta för att mixa ihop höger och vänster till en monosignal. Detta för att de andra fyra rummen bara hade dragit kabel för en högtalare var (ska fixa det så småningom).
* Från mixern delas signalen ut till alla fyra ingångarna på två slutsteg till, vilka i sin tur leverar ljudet till de andra fyra rummen.

Mixern och de andra två slutstegen står i ett förråd. Totalkostnad, ink kabel, cirka 19000, men då hade jag förförstärkare, mixer och de fyra högtalarna i de andra rummen sedan tidigare.

Målet för mig är att få in två högtalare i de andra fyra rummen, och att få in alla sju (behövs om man har två högtalare i varje rum) slutstegen i förrådet. Detta projekt är dock beräknat till cirka 8000kr, så det får vänta lite.
 
Om det inte smärtar att lägga ut 35K så skulle jag gå iväg till några seriösa multirums-installatörer och diskutera med dem. Men i korthet skulle jag med den budgeten satsa på en dedikera multizonsanläggning med keypad och volymkontroll i varje rum. Kombinerad stereohögtalare eller mono-installation är att föredra till flera av dina zoner.

Ljudvision i Eslöv, P Media i Malmö är några snabba google-träffar på firmor i Skåne som sysslar med multiroom. Ta referenser och posta gärna förslagen här innan du slår till så hjälper vi dig. Många som har byggt liknande system som det du önskar har valt att köpa högtalare och multizonsförstärkare på outdoorspeakerdepot, http://www.outdoorspeakerdepot.com/irprroco.html , de har kunnig personal och skeppar utan strul till sverige, man får se till att välja en anläggning som fixar 230V bara.

Lycka till!
 
Yamaha har flera receivers med flera zoner som vardera har lågnivåutgång. Det innebär att du kan koppla aktiva högtalare till dessa lågnivå utgångar och använda små trevliga högtalare med inbyggt förstärkare. Jag har haft ett sådant system med en zone i vardagsrummet 5.1 till hemmabion. En zone i köket med högtalare ovanför köksbordet inbyggt i taket. En till zone till som jag valde att ha i bastun/badrum. Allt styrdes från samma Reciever och fjärrkontroll. Det som behövs till detta är vanliga spelare som DVD,CD,MD,MP3 osv. som kopplas in på baksidan. Jag hade allt placerat i en klädkammare. Vidare så hade jag ett IR öga som jag siktade mot i taket i Kök/vardagsrum med fjärrkontrollen och kunde på så vis starta allt via yamahafjärren så som Boxer,DVD,Tuner,Cd osv. Detta kostade betydligt mindre än 35000 kr. Det finns riktigt bra aktiva högtalare för under 3000 kr paret som räcker till för att spela för grannarna. En bra reciever för ca 5000 kr. Man måste komma ihåg att dra ström och ljudkabel (för lågnivå) till varje högtalare när man förbereder installationen.
 
Vi hade tidigare Squeezbox duet med två zoner men det var väldigt instabilt och krånglade med synkningen mellan zonerna så vi tröttnade. Nu har vi Sonos med tre zoner och det är fantastiskt! Enkelt att koppla in, stabilt, lätt att använda och man behöver inte en massa burkar (sonos kopplad till förstärkare i vardagsrummet. I köket och i matrummet har vi sonos med inbyggd förstärkare). Är så nöjda och det är jätteskönt att det fungerar så bra utan några som helst strul. Rekommenderas!
 
Swede2, även jag har haft problem med att synkningen fungerade dåligt, den blev sämre med tiden om squeezecenter var på i flera dagar. Dock har jag inte haft några problem med den senaste versionen av squeezecenter. För mig är systemet mycket stabilt.

Har en kompis som använder Sonos, han är mycket nöjd. Det blir förmodligen lättare att komma igång med Sonos i och med att allting är integrerat. För mig var det en stor fördel att endast köpa Squeezeboxspelaren och använda befintliga förstärkare/slutsteg.
 
Jerk: Kan du styra respektive zoner via din fjärr också?
 
Johanj: för oss fungerade det bra i början men sista tiden innan vi bytte så var det mycket problem, framför allt med synkningen men även en del annat, trots att vi startade om Squeezecenter och hade den senaste versionen. Fast det är bra att det fungerar för en del för egentligen är det ett ganska bra system med stor frihet. Större frihet än med Sonos. Fast jag är väldigt nöjd med Sonos och vill absolut inte byta tillbaka. Det bara fungerar, både med och utan separat förstärkare.
 
tack för alla svar, lite klokare
Beträffande Sonos så verkar det riktigt bra, en fråga till er som kör sonos då ? Kan man hämta musik från en usb-hårddisk som sitter i en popcornmaskin eller en tvix för att på så sätt slippa behöva starta igång datorn och hämta musiken därifrån ? Hur många högtalare kan man koppla in i en zp120_zoneplayer ? Är det bara två högtalare eller kan man koppla in fler för högtalare för att slippa köpa så många Zp120 ?
 
Kyosahenke skrev:
tack för alla svar, lite klokare
Beträffande Sonos så verkar det riktigt bra, en fråga till er som kör sonos då ? Kan man hämta musik från en usb-hårddisk som sitter i en popcornmaskin eller en tvix för att på så sätt slippa behöva starta igång datorn och hämta musiken därifrån ? Hur många högtalare kan man koppla in i en zp120_zoneplayer ? Är det bara två högtalare eller kan man koppla in fler för högtalare för att slippa köpa så många Zp120 ?

Det bästa är att ha en NAS disk till din SOnos anläggning.

Btw SOnos is the shit.. Man slipper eko effekten som de flesta andra anläggningar har.. (varje fall från billigare system)
 
Ja man kan styra dessa zoner från samma fjärr. Man väljer helt enkelt tex zone2 på fjärren och sedan vad man vill lyssna på, tex CD, sedan justerar man volymen som vanligt. Fjärren minns att man valt zone2 så lägger man ifrån sig fjärren och senare vill ändra volymen så går det bra. Skall man ändra volymen på något annan zone så måste man välja den först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.