Håller på för fullt att bygga nytt badrum och vill ha möjlighet att spela musik när man hoppar ner i badet. Vill nog ha infällda takhögtalare.

Jag är tekniknörd och nöjer mig inte med nån enkel duschradio från Rusta, men är inte heller beredd att lägga flera tusen på det hela. Helst vill jag ha någon form av touchpanel där man kan spela FM-radio och koppla in mobilen osv.

Det enda jag hittat hittills är denna:

http://www.aliexpress.com/item/Back...s-Home-Audio-system-Wall-music/433751374.html

300 USD är inte mycket i sammanhanget, men om det är skräp är det jättemycket.

Övriga förslag?
 
Det låter väl som ett jobb för en aktiv Sonos eller motsvarande. Då kan du köra från mobilen, din NAS osv. Nu kommer det givetvis utbryta ett flamewar om vilken lösning du ska ha, men jag röstar iaf för trådlös och, vilket är viktigt, utbyggbar lösning.
 
Jag ser gärna ett rejält flamewar, bara jag får lite tips!
Sonos vet jag givetvis vad det är, men inte mycket mer än så.
Vad behöver jag för komponenter för att få det jag vill?

Hade helst sett en burk/platta man kan fälla in i väggen med inbyggd förstärkare och alltihop, ungefär som den jag länkade till. Det finns ju begränsade möjligheter att gömma undan sådana saker i ett badrum.
 
Jag vet inte om det är möjligt för dig, men den lösning jag sett stod Sonos-enheten i ett utrymme utanför badrummet, och så hade högtalarkablarna helt enkelt dragits in i rummet. Men visst, det är antagligen enklare och billigare med en komplett dedikerad paketlösning.
 
Vi har en tvåkanals JAMO 6.52 i taket nere i det stora badrummet. Drivs av en Sonos Connect:Amp som står placerad i tv-rummet vägg i vägg med badrummet.

Sonos leverar ljud från Spotify, iTunes, Wimp osv. Den klarar av att hämta ljudfiler från vår NAS och vill vi kan vi hämta hem musik från otaliga internetradiostationer.

Hötalaren är inbyggd i taket ganska mitt i rummet och är riktad så att den ena kanalen ger ljud in i bastun och den andra ned mot badkaret. Det fungerar bra och det går att kräma på rätt bra. Hade jag gjort badrummet idag hade jag placerat högtalaren rakt över badkaret för att få en bättre ljudbild där, ljudet räcker mer än väl till för att spridas in i bastun också.

Det hela styrs via någon av våra iPhones eller av iPaden. Total kostnad ca 6000:- när vi köpte för ca två år sedan, värt varenda krona. :cool:
 
Korvgubbe
Vill man verkligen ha touchpanel i badrummet? Spontant så känns det inte som att användarvänligheten kommer ligga i topp för kategorin blöta russinfingrar...<br>Men det kanske fungerar i praktiken?
 
Det kanske ligger något i det. Tanken är väl att starta musiken/radion och slinka ner i badet, inte manövrera den samtidigt.
Har insett nu att det bästa blir nog med en liten stereoförstärkare placerad utanför rummet.
Kanske fäller jag in en liten panel för att ansluta mobilen osv, annars blir det en sådan här som jag har liggande, Logitech music adapter.

wireless-speaker-adapter-icon-images.png
 
MaWa71 skrev:
Vi har en tvåkanals JAMO 6.52 i taket nere i det stora badrummet. Drivs av en Sonos Connect:Amp som står placerad i tv-rummet vägg i vägg med badrummet.

Sonos leverar ljud från Spotify, iTunes, Wimp osv. Den klarar av att hämta ljudfiler från vår NAS och vill vi kan vi hämta hem musik från otaliga internetradiostationer.

Hötalaren är inbyggd i taket ganska mitt i rummet och är riktad så att den ena kanalen ger ljud in i bastun och den andra ned mot badkaret. Det fungerar bra och det går att kräma på rätt bra. Hade jag gjort badrummet idag hade jag placerat högtalaren rakt över badkaret för att få en bättre ljudbild där, ljudet räcker mer än väl till för att spridas in i bastun också.

Det hela styrs via någon av våra iPhones eller av iPaden. Total kostnad ca 6000:- när vi köpte för ca två år sedan, värt varenda krona. :cool:
Typ samma setup som jag är bekant med. Funkar prima, och är som sagt utbyggbart.
 
Tack för alla idéer. Verkar ju som att Sonos är the shit.
Låt mig se om jag fattat det rätt; Sonos Connect:AMP är samma sak som Sonos:Connect fast AMP har inbyggd förstärkare? Till Sonos Connect får man koppla en egen förstärkare eller aktiva högtalare?

Sen kan man styra hela rasket med fjärren CR100 eller CR200 eller surfplattan/mobilen?

edit: ytterliggare en fråga; varför har de två LAN-portar?
 
Redigerat:
2 LANportar för att kunna koppla in utrustning på nätverket. Alternativt ansluta till internet om du inte använder Bridge. Se det helt enkelt som två switchportar.

Personligen hade jag aldrig lagt pengarna på Sonos egna fjärrkontroller då man har pekplattor och telefoner en masse som fungerar minst lika bra.
 
Raskus skrev:
Tack för alla idéer. Verkar ju som att Sonos är the shit.
Låt mig se om jag fattat det rätt; Sonos Connect:AMP är samma sak som Sonos:Connect fast AMP har inbyggd förstärkare? Till Sonos Connect får man koppla en egen förstärkare eller aktiva högtalare?
Korrekt.
Raskus skrev:
Sen kan man styra hela rasket med fjärren CR100 eller CR200 eller surfplattan/mobilen?
Ja. I mitt tycke är fjärren överkurs, deras appar är bra. Särskilt iPad-appen ger bra översikt.
Raskus skrev:
edit: ytterliggare en fråga; varför har de två LAN-portar?
Vet ej. Notera dock att portarna fungerar som en brygga: om du har en Sonos-enhet trådlöst inkopplad är det i princip samma sak att koppla något till den enheten som direkt i din router.

Observera också att minst en sonosenhet måste vara trådkopplad till ditt nät. Om du inte har nätverkstråd i närheten av din Connect:AMP kan man köpa en "Bridge", att sätta där man har sitt nät.

Känns som att en sådan setup springer iväg i pris dock, det får du väga in... Tänk också på att för att använda Spotify behöver du premium-konto.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.