Nu är mussäsongen snart här. Tänkte överge fällorna pga att det är så äckligt. Vilka musstörare är bäst? Jag har tre ytterkontakter (två på huset, ett vid garaget), där jag tänkte sätta in skrämmorna.

Har ni några särskilda märken som rekommenderas? Obs! Det springer katter här emellanåt och vill absolut inte skrämma iväg dem med musskrämmorna då de fyller en mycket viktig funktion :)
 
Jag är tveksam. Jag har i flera år haft några musskrämmor av märket Silverline, men jag vet inte om de gör så stor nytta. De får sitta kvar så länge. De sitter på vinden, där den duktiga grannkatten inte kan komma in.
I tidningen Villaägaren finns en artikel som helt dömer ut skrämmorna:
https://www.villaagarna.se/radgivni...anskning/artiklar/verkningslosa-ljudskrammor/
Ändå tycker jag att mössen skall bekämpas med alla medel. Det finns fällor där man inte behöver vidröra den döda musen. Men du har rätt: det är äckligt.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
C Cider skrev:
Jag är tveksam. Jag har i flera år haft några musskrämmor av märket Silverline, men jag vet inte om de gör så stor nytta. De får sitta kvar så länge. De sitter på vinden, där den duktiga grannkatten inte kan komma in.
I tidningen Villaägaren finns en artikel som helt dömer ut skrämmorna:
[länk]
Ändå tycker jag att mössen skall bekämpas med alla medel. Det finns fällor där man inte behöver vidröra den döda musen. Men du har rätt: det är äckligt.
fällor helt klart bäst, det vet jag. Samtidigt enormt äckligt att rensa dem på döda möss. Finns det verkligen ingen som haft goda erfarenheter av musskrämmor?
 
Några ordentliga katter har jag hört skall vara bra
 
Diskussionen har varit uppe tidigare, o som GoC skrev här ovan så är katter den absolut bästa lösningen på att slippa mössen.
Så om du har möjlighet så skaffa en katt.
Annars är väl slagfällor en enkel lösning. Man vänjer sig vid att tömma dem.
Musstörare har jag dock ingen aning om de finns några som funkar, förutom katt då.
 
Den här modellen är bra, men lite svår att få tag i. Då slipper jag röra musliket.
Att täta hål och springor där de kan komma in, är också en bra metod att komplettera med.

Silvalure Power MouseSnap musfälla på en förpackning, konventionell spännmekanism.
Två svarta musfällor av plast med metallfjädrar, avsedda för att fånga möss utan att behöva röra dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
L Lilla Yk skrev:
Nu är mussäsongen snart här. Tänkte överge fällorna pga att det är så äckligt. Vilka musstörare är bäst? Jag har tre ytterkontakter (två på huset, ett vid garaget), där jag tänkte sätta in skrämmorna.

Har ni några särskilda märken som rekommenderas? Obs! Det springer katter här emellanåt och vill absolut inte skrämma iväg dem med musskrämmorna då de fyller en mycket viktig funktion :)
Jag har prövat alla som finns på marknaden-ingen funkar. Det är bara fällor som duger!
 
Fällan ”Super cat” har relativt låg äckelfaktor.
”Nya fällan” är nog effektivast, men har hög äckelfaktor.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.