K
Hej

Hus ska man sätta musband under fasad och västkustskiva? De musband jag hittar verkar bara vara någon cm bred (för lockfasad?)

Jag ska ha 80 mm västkustskiva och 40 mm spikläkt/luftspalt... ska jag försöka hitta en 150mm bre musremsa då?

Annars äter de väl sig igenom västkustskivan?
 
K
Bumpar min tråd lite eftersom det är dags att montera fasaden nu.

Fasaden ser ut så här från vindskyddet: 80mm västkustskiva, 12mm stående luftläkt, 28x70 spikläkt och slutligen fasadpanel med listläkt.
Under kalaset sitter en plåt som leder ut vatten över plattans kant.
Jag tänker att man borde sätta en musremsa inåt på den understa spikläkten så att den sluter an mot plåtlisten. De små mellanrummen mellan fasadbrädorna görs så små att mössen inte går där.

Men hur ska jag lägga muslisten? Lägger jag den över plåten riskerar jag att det blir en fälla där mössen kommer in men inte ut. Lägger jag den utanför kommer det se lite lustigt ut...

Ska försöka fixa nån bild ikväll
 
K Kallebo skrev:
Bumpar min tråd lite eftersom det är dags att montera fasaden nu.

Fasaden ser ut så här från vindskyddet: 80mm västkustskiva, 12mm stående luftläkt, 28x70 spikläkt och slutligen fasadpanel med listläkt.
Under kalaset sitter en plåt som leder ut vatten över plattans kant.
Jag tänker att man borde sätta en musremsa inåt på den understa spikläkten så att den sluter an mot plåtlisten. De små mellanrummen mellan fasadbrädorna görs så små att mössen inte går där.

Men hur ska jag lägga muslisten? Lägger jag den över plåten riskerar jag att det blir en fälla där mössen kommer in men inte ut. Lägger jag den utanför kommer det se lite lustigt ut...

Ska försöka fixa nån bild ikväll

Hur löste du det hela?
 
K
Jag satte den baklänges på den nederst läkten så att den fjädrar mot plåten ungefär som jag skrev i inlägget ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.