Jag chansar på att inlägget hamnar under rätt forumdel.
Jag skall precis börja skruva tillbaka golvet i mitt sovrum (fritidshus nära skogen) och upptäckte att en mus bökat i den gamla isoleringen, det finns en tydlig "gångstig" där musen/mössen vandrat. Vad gör jag, lägger ut råttgift eller gör ingenting? Möss är inte så vanligt förekommande, men jag brukar lägga ut råttgift på vinden. Räcker det? Jag vill ju helst inte ha döda möss under golvet.
 
Råttgift tar kål på de rackarna så att de ligger ruttnar/torkar på de mest tråkiga ställen. Tråkiga för det är en hiskelig doft, eller egentligen stank. Musen är säkert inte i närheten av gången när du rotar där så försök att hitta var den kommer in och åtgärda det. Annars har du snart fler.
 
Skaffa en katt, funkar kanon...
 
Jag bytte isolering i delar av mitt golv. Det var både gångar, hasselnötter och döda möss i den gamla isoleringen. Jag ansträngde mig för att täta överallt. Målsättningen var att om mössen kommer in mellan ett par golvreglar skall de inte komma vidare till nästa. Alla hål fylldes med fogskum och masonitbitar spikades för. Det lär vara svårt att hindra dem från att komma in, men man kan ju alltid försvåra för dem. Alternativet är att lägga igen golvet och ignorera mössen. Gift kommer att döda några stycken, men det kommer mer. Samma sak med katt. Den dödar en del, men det finns fler möss, och dessa är inte smarta nog för att undvika huset bara för att en katt bor där.
 
Tack för svar.
Fjelie 17. Det är precis det som jag är rädd för, stanken av döda möss.
teed. Katt är säkert den bästa lösningen. Men det är fritidshus som kallställs under värsta vintern, dessutom allergiker i familjen.
Jag lägger ut lite råttgift på vinden och försöker hitta ingångshålet.
 
Råttgift är blodförtunnande och de blir törstiga efter ätit, så de flesta hinner nog ut innan de dör. De gånger jag lagt ut gift brukar jag hitta döda möss i trädgården
 
Thomas Lundquist
Byt ut gammelisoleringen mot ekofiber så är problemet löst.
 
Jag har inte gjort några jämförande studier mellan ekofiber och glasull, men det finns möss på min vind trots ekofiber. Därmed är det inte en säker lösning.
 
Thomas Lundquist
Men dom gör nog inga gångar i ekofibern. Har du tilläggsisolerat vinden?
 
Stanken av döda möss slipper du gärna... =(
 
Thomas Lundquist skrev:
Men dom gör nog inga gångar i ekofibern. Har du tilläggsisolerat vinden?
Förra ägaren ersatte befintlig isolering med ekofiber efter en brand. Och mössen gör gångar i det. Varför skulle de låta bli?
 
Jag använder gift. Det är idiotsäkert och man slipper vittja fällor. Det händer någon gång att en råtta dör inne och döda möss luktar illa, det är sant. Men lukten/stanken försvinner efter c:a en vecka.
 
Grannen knackade på hos oss för några månader sedan och undrade om han kunde få låna en katt av oss då han i flera dagar jagat en mus inne.
Efter 3min i deras hus kom kissen stolt ut med en mus i munnen, Mao man behöver inte ens skaffa katt, låna grannens :)
 
Thomas Lundquist
Avemo skrev:
Förra ägaren ersatte befintlig isolering med ekofiber efter en brand. Och mössen gör gångar i det. Varför skulle de låta bli?
Dom trivs inte i borsaltet. Lägg gärna ut någon bild på gångarna. Är du säker på att det är just ekofiber installerat?
 
Jag har en mus i mitt sovrum och det är gött det................eller vad menar ni, för något

PS jag har katt också och hund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.