Murstock som luktar sot!
Vi har just börjat fixa i vårt nyköpta hus från 1909 och nu ska vi måla om i vardagsrummet. I rummet står murstocken med tre "fria ytor". Vi har rivit, skrapat och pillat bort rester av diverse tapeter, färg sånt och nu står den med putsen frilagd. Vi vill måla den vit och ha kvar det "grova uttrycket".

Problemet är att ena sidan av murstocken luktar jättemycket sot. Sotaren har provtryckt alla kanaler och murstocken är helt ok den är väl bara 100 år av eldande som satt sina spår.. (de eldade med olja och ved innan jordvärmen sattes in). Kan vi använda spärrfärg direkt på putsen eller är det bäst att lägga ett extra lager av tex puts eller spackel eller nått (nybörjare)..?

Vi är mycket tacksamma för svar!
-Cecilia och Erik
 
den har kanske blivit fuktig inifrån eftersom den inte används och gammalt sot blöder genom? Sätt en koppa på skorstenstoppen som skyddar mot regn.
Är putsen på den illaluktande sidan missfärgat brunt så är det bäst att riva ner och putsa om med likadan puts som det redan sitter på.
 
Har haft liknande problem hemma pga kondensproblem, sprejade 2ggr med någon typ av spärr vit burk, luktar lite fränt förstås men efter lite vädring så avdunstas lukten då den torkar fort, målade sedan på med häftgrund som ej är diffusionsöppen men jag gjorde det iaf och lukten har avtagit rejält.

Att knacka puts var inte aktuellt i mitt fall då det dammar och skitar ned för mycket men prova först med liknande som jag använde mig av + att använda typ målartvätt eller liknande innan spärrningen, glömde nämna det ovan.

Hoppas ni får bort den hemska stanken som sot,tjära avger i ert "nya" hus.
 
Måla den med vanlig halvblank väggfärg ett par gånger och om ni inte eldar så ofta så sätt en huv på skorstenen.
 
Om den bara luktar sot och det inte gått igenom bruna fläckar eller svart så borde ni kunna måla om med lämplig färg direkt. En linoljebaserad färg spärrar ändå en del för lukt och fläckgenomträngning. Jag rekommenderar äggoljetempera eller en färg som heter Bifrost och som säljs av Enetorpets Byggnadsvård. Kolla in på deras hemsida, de har återförsäljare lite varstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.