Hej, jag har i förra veckan köpt mig ett hus där jag skall montera ett nytt kök (IKEA) och när jag nu rev det befintliga 50-talsköket så inser jag att murstocken sträcker sig längs 3 av 4 överskåp som skall monteras. Min bedömning är att det är någon slags lättbetong, puts som är lagd på en murstock i tegel och putsen/betongen är rätt skör.

Har ni några tips på hur jag på bästa sätt monterar mina överskåp?

En tanke som slagit mig är att jag skulle kunna regla upp en ny vägg utanför den befintliga. Tänkte mig då tunnare brädor längs med väggen i fästpunkterna för skåpen samt en gipsskiva utanpå detta? "Reglarna" fäster jag då in i befintligt regelverk samt i murstocken med någon slags expander och sedan har jag en plan och ny fräsch yta att fästa mina överskåp i? På detta sätt förlorar jag ett par cm köksyta, men kanske är det värt det för att veta att grejerna sitter + jag slipper spackla/putsa upp murstocken och anslutande väggar så att de linjerar?

Tror ni att detta är en vettig eller jobbig/onödig lösning, för fästning av kakel behöver jag väl ändå montera en gipsskiva mellan under och överskåp så att säga?

Ytterst tacksam för idéer och synpunkter!
 
Ytterligare en liten fråga i samband med min köksrenovering, jag har nu rivit ut hela köket bortsett från diskbänken (där fastnade jag). Det är så att på de befintliga vattenrören finns det inga avstängningsventiler.

Om jag stryper inkommande vatten (till huset) och kapar rören och sätter på ventiler ("ballufix" får ursäkta stavningen :) ), spontant känns det som att det borde vara en enkel åtgärd. Men får jag göra det själv eller måste jag anlita expert? Är det ett svårt jobb eller är det något som man hyfsat enkelt gör själv med tillfredställande resultat? Jag vill ju inte riskera vattenläckage?
 
Ingen som har lite tips&trix?
 
Ventiler eller pluggar sätter du enkelt dit själv. Se bara till att ha alla grejer hemma. Ev kan det vara bra att inte börja på en lördag kväll när alla butiker har stängt för helgen om du skulle dra sönder nån koppling.

Väggdkåpen kan du väl fästa med plugg i murstocken? Är den hyffsat rak/jämn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.