Hej. Vi har ett hus byggt 58 med utbyggnad från runt 70-71. Värmen får vi med pelletsbrännare i en gammal ombyggd vedpanna som fungerar klockrent. Min fråga är ang. murstocken som går upp genom köket i den gamla delen; Jag har tagit bort putsen från murstocken för att få fram teglet i köket på två sidor ( dom andra två sidorna vetter ut mot hall och vardagsrum, som fortfarande är putsade och tapetserade ). Vi har satt in en kamin i vardagsrummet för ca 1/2 år sedan, där sotaren prov tryckt kanalen, och där var det inga problem alls. Fråga: Är det ok att ta bort putsen från murstocken med tanke på läckage, alltså, kan det börja läcka genom nu när putsen är borta där? Har putsen en sådan tätande funktion att det blir ett "krav" för att det ska bli tätt?
En fråga till: Det luktar murbruk/kalk ( eller nått, inte mögel ) som inte verkar vilja försvinna... jag har enbart tvättat teglet med skurborste och vatten och det ser riktigt bra ut. Behöver jag ha på nån form av försegling/primer/olja eller liknande för att lukten ska försvinna?
Tack på förhand!
 
Du borde ha frågat sotaren innan du tog bort putsen. Jag är rätt säker på att murstockar som används för eldning ska vara putsade av brandskyddsskäl. Kanske kan du få ett undantag, men det vet bara din sotare.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Du borde ha frågat sotaren innan du tog bort putsen. Jag är rätt säker på att murstockar som används för eldning ska vara putsade av brandskyddsskäl. Kanske kan du få ett undantag, men det vet bara din sotare.
Nej det finns inget krav på att den ska vara putsad. Glidgjutning eller insatsrör räcker för att få den tät.
Tar man däremot bort putsen från en befintlig godkänd skorsten bör man nog kontakta sotaren för provtryckning.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Du borde ha frågat sotaren innan du tog bort putsen. Jag är rätt säker på att murstockar som används för eldning ska vara putsade av brandskyddsskäl. Kanske kan du få ett undantag, men det vet bara din sotare.
Jag frågade sotaren som prov tryckte murstocken och han sa att det är ingen risk för läckage så länge som kanalerna är bra... och det sa han att dom var. Han har även lugnat min oro för att jag ev gjorde fel, enligt honom ska det inte vara några problem. Kanske ska nämna att putsen är borttagen på dom två sidor som vänder sig in i köket, och rök kanalerna från pannan och kamin vänder sig ut mot hall och vardagsrum, och där är putsen kvar.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.