Jag sätter en mur till höjd 6-7 dm med Byggmax murblock. Bottenvarvet har jag lagt i våg och sen är det bara att bygga vidare. Tyvärr så lutar varje varv med sten ungefär 2-3 mm så bakkanten på murblocket ligger högre än framkanten. Efter sex varv, eller lager, så är bakre kanten 1 cm högre än främre kanten.
Orsaken som jag ser det är att murblocken är gjutna på sådant sätt att det blir så här.

Materialet som kommer bakom är inte speciellt tjälskjutande och det är inget marktryck som kommer påverka muren. Jag tror inte den tippar inom närmaste åren i alla fall. Men det stör mig som vet om det och jag är nog väldigt kritisk på det jag gör. Allt tar sån tid pga det.

Vad säger ni som gjort sånt här, är det bara att riva och lägga första varvet med 1 cm lutning?

Tillägg: så här skriver Byggmax i anvisningarna ”Kontrollera med vattenpass att alla block ligger horisontellt.” Enligt anvisningarna ska det alltså inte spela någon roll hur muren lutar i djupled.

Grå granittrappa utomhus, kantsten, grus, gröna buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Horisontellt menar utan lutning så instruktionerna säger att du måste fixa det.
 
Jag kanske var lite otydlig men nu förklarar jag bättre: stenarna i nedersta varvet ligger i våg i både längd och djup. Sen ligger varje varv i våg i längdriktningen men inte i djupriktningen där ökar lutningen per varje varv.

Förstår jag dig rätt när du tycker jag ska riva och göra om att du menar jag ska lägga första varvet ojämnt i djupled -1 cm så att översta varvet blir plant i alla riktningar?
 
K
Jag satte en liten kort mur 4- 5 stenar hög och var inte nöjd, det blev inte rakt nånstans, men eftersom det inte fanns nåt marktryck innanför så knackade jag bort klacken som är på undersidan och då blev det rakt på alla håll och kanter.
Muren får nog inte vara för hög om man gör så men det fungerar hos mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.