Vägg med synliga fuktskador på mur och reglar i ett garage under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskadade träreglar mot en mur, med plastfolie och synlig mögel- och vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!

Jag har rivit ner samtliga gipsskivor i garaget då det skall renoveras. I samband med detta såg jag att på ena långsidan var reglarna helt fuktskadade.

Jag vill nu fixa detta men vill höra med er som har mer kunskap om vad grunden är till detta problem så att jag kan rätta till det.

Det ligger idag plast mellan muren och träreglarna runt om. Den sidan som är fuktskadad är den sidan av garaget som knappt får någon sol om det spelar roll.

Min tanke är att byta ut de liggande reglarna mot stålreglar samt lägga syllpapp under istället för plast som det ligger idag. Borde detta räcka? Jag misstänker att fukten vandrar från grunden och upp i träet.

Alla tips mottages tacksamt! / Adam
 
A Adamrenoverar skrev:
[bild] [bild] [video]
Hej!

Jag har rivit ner samtliga gipsskivor i garaget då det skall renoveras. I samband med detta såg jag att på ena långsidan var reglarna helt fuktskadade.

Jag vill nu fixa detta men vill höra med er som har mer kunskap om vad grunden är till detta problem så att jag kan rätta till det.

Det ligger idag plast mellan muren och träreglarna runt om. Den sidan som är fuktskadad är den sidan av garaget som knappt får någon sol om det spelar roll.

Min tanke är att byta ut de liggande reglarna mot stålreglar samt lägga syllpapp under istället för plast som det ligger idag. Borde detta räcka? Jag misstänker att fukten vandrar från grunden och upp i träet.

Alla tips mottages tacksamt! / Adam
Din teori stämmer bra. Fukten vandrar via grundmuren. Jag skulle även vilja ha ett litet avstånd från väggen till träregel. Kan du byta till plåtreglar så gör det. Lägg en syllpapp under plåtutlägget. Den rostar. Skapa ett litet utrymme mellan mur och regel så inte isoleringen ligger dikt emot. Skippa plasten och köp någon papp med ångbroms istället så konstruktionen kan andas lite.
 
Hej Krille,

Tack för din input.
Jag kollade stålreglar idag på Bauhaus och kommer göra som du sa med mellanrum mellan regel och vägg.

De reglar jag kollade på har en undersida med någon form av gummi på. Så då borde inte syllpappen behövas tänker jag. Men det kan väl inte skada.. :)
 
A Adamrenoverar skrev:
Hej Krille,

Tack för din input.
Jag kollade stålreglar idag på Bauhaus och kommer göra som du sa med mellanrum mellan regel och vägg.

De reglar jag kollade på har en undersida med någon form av gummi på. Så då borde inte syllpappen behövas tänker jag. Men det kan väl inte skada.. :)
Jag citerar dig.:rofl: Syllpappen behövs inte men skadar inte heller. En liten extra försäkring att fukt inte kommer i kontakt med utlägget helt enkelt. En billig försäkring för en gång skull.:rofl:
 
Om du känner att du vill stärka upp väggen lite kan du montera några vinklar som du monterar mellan stenväggen och regeln. Behövs oftast om man kör 45 regel eller vet att man ska hänga något väldigt tungt på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.