Hej! Tog upp innertaket i hallen då jag tänkte byta det. Såg att hammarbandet var lite murket, skrapade lös lite flisor från balken.

Det är ett gammalt läckage som skadat den, träet känns snustorrt. Skadade delen är ovan ytterdörr, cirka 150cm långt.

Är detta något jag bör åtgärda innan innertaket görs? Haft 1m snö senaste vintern på taket (1 plans, 14 graders lutning, garagedel)

Mvh
 
  • Murket hammarband med avskrapade flisor ovanför ytterdörr, synlig isolering och trästruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada på hammarband med murket trä och lösa flisor, tydliga tecken på äldre vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat hammarband med mörkfärgade vattenskador och frasiga kanter synligt ovan en dörröppning i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synligt skadat hammarband i takkonstruktion med lösa träflisor, omgivet av gul isolering och en struktur av träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är snustorrt behöver du bara byta, om så mycket material är skadat att det påverkar bärförmågan.Spontant tycker jag det verkar vara marginella skador, men det är lite svårt att veta vad som är upp respektive ner på bilderna.
 
Ok! Allt är fotat nedifrån och upp mot takstol och ovanför ytterdörren. Är bara i underkant på balkarna det är skadat.
Och som du själv skrev så är det snustorrt. Torra flisor som lossnar om man petar med kniv.
Hur vet jag om det påverkar bärförmågan?
 
Det påverkar bärförmågan genom att tvärsnittsytan blir mindre. Men om det bara rör sig om några mm är det försumbart. Det måste också relateras till bjälkens ursprungliga höjd.
 
Skadad träbjälke och gul isolering i tak, synliga tecken på tidigare läckage, ingen nuvarande fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätte att det skadade är cirka 10-15mm in på trät. Bjälken är 200mm i höjd.

Frågan är om arbetet att byta är värt mödan. Finns inget läckage mer som sagt tidigare.
 
Redigerat:
En 200 mm bjälke som tappar 15 mm på höjden har kvar ca 80 % av bärförmågan. Om det har någon betydelse i ditt fall är svårt att svara på utan att reda ut belastningsförhållandena. Om du inte märker av några sättningar eller att det känns ostadigt tycker jag inte du ska göra någonting.
 
Tack för information! Har inte märkt några sättningar eller annat. Hade en snickare här som sa att det inte kommer rasa pga skadan men att dom helst vill byta det. Lite tvetydigt, men man förstår ju att dom vill tjäna pengar såklart.

Nåja får fundera på åtgärder, vill inte lägga ner en massa pengar bara.
 
Det är inte fel att byta, men om det är lämpligt kan nog ingen annan än du själv avgöra. Det finns naturligtvis en risk att det inte blir snyggt när du sätter upp ett nytt innetak.
 
Så är det! Hade planer på att lägga skivmaterial i "hålrummet" och sen läkt på det med panel spikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.