Jag har en grässlänt på gaveln till souterränghuset. Nu tänker jag gräva ur en bit av slänten för att göra en cykelparkering, med plattor och en stödmur. Så långt känns det som ett ganska enkelt projekt.

Men när jag ändå grävde (och insåg att jag måste flytta dagvattenrören) så kom jag på idén att ställa dit en tank på 1000 liter, för att ta tillvara på regnvatten. Problemet är att tanken måste ner väldigt djupt i marken. Dels för att vattnet från övre stuprören ska kunna rinna ner i tanken, och dels för att jag vill slippa se den.

Det kändes som en bra idé att valla in tanken med en extra bit mur. Men när jag skissar och räknar på det, så går det åt 1,7 ton extra mursten, till en kostnad av ca 5500 kr för att bygga den extra muren. Plötsligt blev projektet mycket större än att bara gräva bort lite extra jord och köpa en begagnad IBC-tank.

Förslag på andra sätt att genomföra detta?
Kan man använda trä i stället för mursten runt tanken?

Illustration av en cykelparkering vid en husgavel med en infälld vattentank omgiven av mursten och plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av planerad cykelparkering med en grävd plats för en IBC-tank omgiven av mursten, nära en röd cykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.