Vi håller på att höja en mur för att marken bakom ska bli rak. I dag sluttar/sluttade marken ganska mkt. När det är noll på ena sidan är det närmare 60 cm på andra sidan i höjdskillnad. Vi ska ha en blomrabatt på 400 mm mellan muren och uteplatsen. Så två murar behöver göras med 400 mm gap emellan till jord och buskar. Uteplatsen ska ha skifferplattor.

Vi har tagit in ett företag som ska göra jobbet åt oss, men det känns inte alls seriöst gjort. De menar att det är för att det inte finns några raka linjer och att jobbet inte är klart än, men det känns inte bra i magen och jag har noll byggerfarenhet. Snälla hjälp oss, är detta ok fast bara fult? Eller bör de riva och börja om? Eller går det att fixa? ….?
 
  • Ojämnt lagda betongblock i en mur under konstruktion med synlig sluttande mark och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Singelmur som är ojämnt byggd med synliga hål och oregelbunden fogning, indikerar otillfredsställande arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mur under konstruktion med synlig höjdskillnad och ojämna stenar, omgiven av gröna buskar och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt uppbyggd stödmur av blandade material med oregelbunden och lutande topp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mur under konstruktion med armeringsjärn sticker upp, omgiven av grus och natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av mur med ojämn konstruktion, skottkärra, verktyg och material syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt lagd stenmur med oregelbundna och spruckna cementfogar, möjlig felaktig byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Nu är jag ingen murare men har precis i helgen byggt en grund till ett växthus med murblock av denna typ "leca-block", på lutande bucklig mark. A och O för att det ska bli symmetriskt, rakt och i våg är underarbetet, finns det svackor i befintlig mur som i detta fall får man bygga upp med betong så det linjerar *innan* murblocken kommer på plats. Uppenbart har man inte gjort detta.

Armeringen vertikalt verkar i mina lekmannaögon ganska vettig, problemet är den horisontella armeringen med bistål som knappast kan fungera med dessa enorma fogsprång och nivåskillnader hit och dit. Ser ut som att man på vissa partier försökt kapa till murblocken hyfsat, på andra ställer ser det inte klokt ut och det blir mycket svårt att få ett vettigt slutresultat efter putsning. Inte alls meningen att murbruk ska användas för att fylla upp gigantiska glipor och det har till råga på allt misslyckats helt här.

Men som sagt, jag har ingen större erfarenhet av denna typ av murverk så bra om något proffs kommer in och berättar mer.
 
  • Gilla
mickeforsberg och 2 till
  • Laddar…
S
De har nog ingen aning om vad de håller på med.

Stoppa arbetet och betala inget. Går de inte med på det så får du ta dit en besiktningsman.
 
  • Gilla
ByggareBob1900
  • Laddar…
D
Vet inte om du skämtar, men har svårt att se hur de ska få ordning på detta. Be dem skicka med snickarlärlingen sin skötare nästa gång.
 
Nej, sådär ska det inte se ut.

Jag är visserligen ingen murare, men har byggt en 40m stödmur hemma. Som skribenten ovan skriver måste man fixa underlaget. Jag har gjutit en rejäl sula under alla mina murar, då blir det mkt enklare att få till nivåerna.
 
  • Gilla
ByggareBob1900
  • Laddar…
Om du ringt kommunens dagverksamhet och erbjudit lek med block och murbruk hade resultatet sett bättre ut än det här.
 
  • Gilla
  • Haha
mickeforsberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Vi klagade, de rev allt samma dag utan diskussion👍.

Företaget hade hyrt in personal från ett annat bolag. Nu har de gjutit klack och sedan kommer allt göras om av företagets egna hantverkare.
 
  • Gilla
mickeforsberg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.