Hej!
Vi behöver bygga en ca, 20 meter lång mur som ska stå mot ett berg. Avståndet mellan muren och berg är ungefär ca 1m. Ibland på marken är asvtåndet, ca, 20 cm. Bakom muren ska vi ha så mycket jord som möjligt som kan klara av att plantera mindre träd. Vilken typ av mur rekommenderar ni som klarar av belastningen av jord och mindre träd och avståndet där muren ska stå och berger? Det verkar att sådana sådan megawall project fungerar inte eftersom det krävs ett utrymme på mera än 1, 50 m
 
Hur hög ska muren vara?
 
ca. 1.40 m hög
 
Då blir det en hel del tryck mot den muren också. LIte för högt för mina kunskaper tyvärr
 
Vet ni om man kan putsa eller limma fast någonting på L-muren?
 
Det är ju betong så helt klart borde den gå att putsa men annars kan man ju alltid borra och plugga. Gjorde så att jag satte ett dekorplank på insidan av en stödmur jag gjöt i trädgården. Tror tom att det finns nån bild på den här på forumet
 
Redigerat:
P
Om det är så att det är ett riktigt berg bakom muren så kommer det inte bli så mycket tryck. Det man gör när man bygger högre murar är att man placerar ett förstärkningsnät vid vissa skift i muren. Detta nät går inåt mot massan bakom.
Benders Megastone/Megawall fixar lätt 1.4meter. Glöm dock inte att du måste ha dränerings material bakom och ett dränrör i botten.

Edit:
Kom på en annan sten. KeyStone. Stor och tung som f-n. Men visst den ska ju ha förstärkningsnät den också men 1meter räcker nog.
Du kan ju luta muren lite också,.... Gäller ju alla varianter
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.