Hej, skall måla våran murade spis vitt tänkte jag, någon speciell färg som man skall ha?, tänkte främst på att det kan bli varmt...

Vilken färg har ni som gjort detta använt?
 
vattenbaserad sockelfärg rekomenderade våran färghandlare..För att lukt inte skulle uppstå när man eldar
 
Använde helt vanlig matt vit takfärg, har funkat fin-fint och har ej märkt någon lukt när vi eldat. går säkerligen även med vanlig vit väggfärg eller vad man kan ha kvar i färgburkarna... :)
 
Jepp, vi körde med vattenbaserad matt väggfärg. Luktar inget, men vad som däremot luktar är den vattenbaserade matta lacken vi har på avtorkningsytorna + att den har gulnat lite... Det är dock inget som stör oss men det kan va värt att veta för andra.
 
Gulnar gör den just på grund av att den inte är värmebeständig. Fråga i färghandeln, de kan hjälpa dig! Vi har köpt en vit färg som ska tåla värme, men jag minns inte vad den heter..
 
Jag har målat med silikatfärg.
 
Vi målade vår teglade spis med stockholmsvit vattenbaserad väggfärg i glanstal fyra, rejält matt med andra ord.
Inga problem med att det blir varmt när man eldar.
 
Som sagt en vanlig tak eller väggfärg är det man använder till detta ändamål!
Anders
 
Målade min murade öppna spis i stugan med en oljebaserad grundfärg(Beckers grepp) och sedan vanlig väggfärg på det. Fogarna verkade lite "smuliga" så att jag gissar att "greppen" suger in bättre än en ren väggfärg i fogarna och håller ihop det hela på ett bra sätt.

/sultanen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.