Jag har tänkt mura upp en spis som rumsavdelare mellan matplats och vardagsrum, och eftersom det vore trevligt att se elden från båda håll är jag ute efter en inbyggd spis som har luckor åt två håll. Tips någon?

Den enda jag hittills lyckats hitta är en modell från Keddy (Caminetti), men den lösningen blir rätt dyr då endast insatsen kostar 38 000:-

I princip är jag ute efter en lösning liknande denna:
 
  • spis_002.jpg
Vi köpte en insatskamin från Energikassetten, där man kunde bestämma lite hur som helst hur den skulle se ut. Det du vill ha är väl främst ruta åt två håll, inte nödvändigtvis att den är öppningsbar åt två håll. En med fönster åt två håll tror jag definitivt att energikassetten kan fixa. Om du köper en sådan, se till så att det finns luftinsläpp på båda sidorna för att minska sotningen av glaset.
 
Tack för tipset. Jag var faktiskt inne på Energikassettens hemsida efter mitt förra inlägg och såg att man kunde skräddarsy deras insatskamin en aning. Det framgick dock inte om man kunde ha glas på båda sidor, men jag slår dom en signal och kollar upp det hela. Som du påpekar hade jag inte tänkt ha den öppningsbar åt båda håll, utan endast en fast ruta åt det ena.

När jag surfade runt i forumet angående detta så fick jag emellertid lite dålig känsla för Energikassetten (snålt med tilluft, vissel etc). Hur funkar den för dig?

 
kolla på en supra eller spartherm det är rejäla insatser som passar ditt ändamål.
 
Kolla på denna sida http://www.mariebergskakelugnsmakeri.se/index.asp

Supra har en insats som heter 582 N. Den har genomsikt med en sidohängd- och en hissbar lucka. Med luckan i uppfällt läge får man en perfekt mysfaktor och i nedfällt läge en ekonomisk eldning.  Den är dock ej helt gratis. 32 540 kr är en prisuppgift jag har fått. Tyvärr kunde jag inte hitta någon bild på just den modellen på Mariebergs hemsida.

De har även modeller med hissbart glas på 1, 2 eller 3 sidor. Supra Vision 265 (samma som 255 fast med eldfast tegel se http://www.mariebergskakelugnsmakeri.se/detalj.asp?leverantor=Supra&typ=oppnaspisar ) är en modell som är öppen åt tre håll och jag är själv är inne på att låta mura in en sådan i huset vi skall bygga.
 
Jag har sett en Tulikivi med öppningsbara luckor åt 2 håll. Kaminen stod i en öppen planlösning mellan matplats och vardagsrumsdel.
mvh
greenbay
 
Vi har inget problem med vissel i vår Energikassett, men lite snålt med tilluften tycker jag nog att det är. Det är säkert inget svårt att åstadkomma bättre genom att ta fram borrmaskinen och göra fler hål, men det hade varit bättre att ha tagit lucka åt två håll för då hade vi automatiskt fått tilluft där (hålen sitter under luckan).

Kanske kan du beställa bara luckor från energikassetten och sätta i din spis, och slippa resten av plåten?
 
ylven skrev:
Vi har inget problem med vissel i vår Energikassett, men lite snålt med tilluften tycker jag nog att det är. Det är säkert inget svårt att åstadkomma bättre genom att ta fram borrmaskinen och göra fler hål, men det hade varit bättre att ha tagit lucka åt två håll för då hade vi automatiskt fått tilluft där (hålen sitter under luckan).

Kanske kan du beställa bara luckor från energikassetten och sätta i din spis, och slippa resten av plåten?
Jag bygger nytt (platta på mark) och tänkte ha tilluft genom plattan, så jag hoppas det ska bli tillräckligt med tilluft. När jag var i kontakt med Energikassetten så rekommendera de dessutom att ha lucka åt båda håll för att enklare kunna rengöra från sot. Låter vettigt, eller? Helst skulle jag vilja slippa den lösningen eftersom jag då skulle behöva lägga klinker på båda sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.