Hej!
Jag har en gammal murad grill utanför kolonistugan, bredvid uteplatsen. Frågan är hur man enklast får bort den? Jag ska bygga större uteplats och då står den ivägen. Har försökt med hammare och slagborrmaskin utan resultat. Den verkar vara solid ;)
Någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga? Den väger nog ganska mycket och är fastgjuten i en stenplatta på marken.
Tack för eventuella tips!
 
Du behöver en borrhammare eller bilmaskin. Det går som smör i solsken. Glöm inte hörselskydd och andningsskydd.
Slagborrmaskin är i mina ögon leksaker för personer som vill terrorisera sina grannar i lägenhet.
 
Du får testa med en rejäl slägga. Annars finns snigeldynamit.
 
Smokehead skrev:
Du får testa med en rejäl slägga. Annars finns snigeldynamit.
Vad är snigeldynamit?
 
BAS skrev:
Du behöver en borrhammare eller bilmaskin. Det går som smör i solsken. Glöm inte hörselskydd och andningsskydd.
Slagborrmaskin är i mina ögon leksaker för personer som vill terrorisera sina grannar i lägenhet.
Kan man hyra en bilmaskin eller borrhammare?
 
Vad det gäller borrhammare så finns det att köpa från 400:- på Biltema, Jula osv, säkert billigare än att hyra en proffsmaskin.
 
Hyr en riktig fet Hilti på Ramirent, jag har bilat sönder så mkt i mitt hus att det knappt finns nåt orginal kvar, fungerar utmärkt!!
 
är det enkelt att använda en borrhammare?blir det mycket damm och betong som flyger överallt? som ni märker har jag aldrig använt detta verktyget ;)
 
De finns i storleksordning från borrmaskin, modell större till jättekluns på grävskopa. Vikt från några kilo och uppåt. Det är absolut inte svårt att använda, men känns i armarna om du jobbar länge. Ja det dammar och skvätter betongflisor, men inte alls som med en vinkelslip (som du förövrigt kan få användning för om du stöter på armeringsjärn). Lycka till.
 
Lite nyfiken på hur den här monstergrillen ser ut om man inte rår på den med en slägga... För den är väl murad, inte gjuten?
 
Hyr en Brokk ;-D Det är en maskin för riktiga män (och kvinnor).
 
joflopp skrev:
Lite nyfiken på hur den här monstergrillen ser ut om man inte rår på den med en slägga... För den är väl murad, inte gjuten?
hehe..ingen monstergrill direkt...den är bara murad..sitter fast i en stenplatta vad jag kan se...ska kanske försöka gräva lite runt den och se om jag kan välta den och slå sönder den...

jula hade en borrhammare för 299, kanske räcker till mitt bruk :)

Borrhammare 620 W
Komplett set med mejslar och borr!

Robust och pålitlig borrhammare med SDS+ fäste och 3 st funktioner; slag, borr eller borr/slag. Stabila handtag, justerbart stödhandtag och djupanslag. 1 st flatmejsel, 3 st borr Ø8/10/12x150, 1 st dammkåpa, 1 st haknyckel och borrpasta medföljer. Levereras i robust plastväska. Kapacitet: trä 25, stål 13, betong 26 mm. Kabellängd: 2 m. Slag/minut: 800. Varvtal: 3200 v/min. Effekt: 620 W. 230 V. Vikt: 4,1 kg. (Artnr: 001085)

299:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.