Jag undrar om någon vet hur man enklast murar upp ett
fundament för en vedspis.Vill ha ett "valv" under själva
spisen för vedförvaring.
Vill även fråga om man får använda träreglar och klä dem med gips för att sen putsa en fläktkåpa till vedspisen.
Finns det regler från sotaren att man tex måste ha lättbetong,leca etc. sk brandsäkert mtrl.Blir väll inte så varmt där uppe vid kåpan,eller har jag fel??

Tacksam för seriösa svar.

Från en som har gjort nästan allt annat. :

 
titta här:
http://www.palsgatan1.se/2005/byggbok_jul05.htm

Har själv sneglat mer än en aning på den sidan och är i princip klar med vårt bygge, mest målning kvar nu. Ska försöka lägga upp nån bild när det är klart.
Angående vad sotaren kräver eller inte så ring din sotare och fråga, måste ju vara lättast.

/T
 
Haha, det var ju en länk till min hemsida, va skoj. Jag spände ihop en masonitskiva till en båge med några spännband och använde denna att mura på för att få till ett valv. Det blidde kanonbra.
Mvh Tommy
 
Hittade en bild på "valvet":
murning39.jpg
och efter ännu ett pass av murning:
murning41.jpg
Och slutresultatet:
spis15.jpg

Mvh Tommy
 
Synd att den sidan är död - letar inspiration...
 
Tackar! Det var den tråden jag egentligen letade men inte hittade!
 
Jag hade hjälp av ett par murare att sätta in en vedspis i köker för ett par år sedan. De gjorde ett kanonjobb med spisen inmurad i ett hörn, "valv" med vedförvaring under och en kåpa med krans över. De murade in spisen med lättbetong (=multiblock=siporex). Kåpan byggde de med Minerit och lättbetong + lite smide. Sen lade de tegel runt spisen och i vedfacket och putsade allt. Spiskåpan byggdes upp till en välvd form med bruk (bruket i kåpan armerades med glasfibernät). Om intresse finns kan jag fota och posta några bilder.
 
Absolut jätteintressant! Låter ungefär som det vi har för avsikt att få till.
 
Här kommer lite bilder. Tanken är att spisen skall bli vitmålad och väggarna runt i annan färg. Har varit lite mycket andra projekt bara.... :D
 
  • IMGP1717.JPG
  • IMGP1718.JPG
  • IMGP1719.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP1720.JPG
  • Gilla
Åänges
  • Laddar…
Tackar! Mycket inspirerande!!

Kul spis. Vi ska ha en vanlig järnspis, men då syns inte elden...

Det måste gått åt en hel del bruk till kåpan. Jag tänkte göra en relativt lätt konstruktion, men får problem just med välvningen.
 
Vad kostar en sådan hos Mookåpan? Jag pratade med dom för ett par år sedan och om jag inte missminner mig så blandade han in lekakulor för att få en lätt konstruktion. Om dom inte är för dyra så hade jag hellre köpt en färdig enligt mina mått.

/Jonas
 
Kring 15 000:- har det nämnts här på forumet. Har inte ringt o kollat.
 
Att gjuta en kåpa med nån leka-blandning i sann mookåpaanda, eller nått sånt här EPSCement måste utredas som alt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.