Jag lägger tråden något fel kanske, men jag anar att deltagarna i detta delforum har bäst koll på detta :)

Hursomhelst. Jag har en vedspis, en emaljerad sak, troligtvis från fyrtio/femtiotalet. Inne i spisen, där veden läggs in är den ena väggen väldigt dålig. Väggarna består troligen av någon form av eldfast sten som är murad. Förra hösten murade jag om väggarna men eftersom jag inte hade någon eldfast sten blev det istället ett tjockt lager bruk där den saknade stenen suttit. Efter en eldningssäsong visade det sig att detta inte höll och väggen ser nu åter ut som förra året. Som det syns på bilden saknas det en sten som helt enkelt har gått sönder i pyttesmå bitar, det är alltså här det inte höll med ett tjockt lager bruk.

IMG_20151204_095529760.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan ju givetvis putsa om insidan men det kommer ju inte heller hålla så länge, så jag tänkte kolla om det är någon som vet vart jag kan få tag i eldfasta stenar eller om det finns nåt annat sätt att göra det mer hållbart? Kan jag använda någon annan sten som utfyllnad, typ tegel. Eller ska jag putsa tjockt men ha hönsnät i hålet? Alla tips mottages tacksamt :)
 
Claes Sörmland
Det är svårt att se på bilden men är kaminen äldre så gissar jag att det är vanligt hårdbränt rödtegel. Troligen så har det murats med lerbruk (1 del lera + 3 delar sand). Om detta stämmer så skulle jag laga den med samma material. Det kan vara smart att köpa stortegel (285 mm långa)) så får du nog dimensionen rätt från början (mät!. De finns i 2-tums (50 mm) och 3-tums (75 mm) tjocklek.

En modernare variant är att köpa eldfast tegel och mura det med lerbruk. Detta håller längre. Eldfast tegel finns i handeln, både hos byggvaruhus och kaminbutiker.
 
Tack! Då kan jag alltså hitta sten till ersättning. Jag undrar om det verkligen är tegel som sitter där nu. Stenen är väldigt porös och färglös. Så här ser de största bitarna ut som trillat bort.

IMG_20151204_112548881.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I en så modern vedspis?

Är inte det vanliga att ha brännjärn som väggar i eldstaden då. Behöver bytas om de har spruckit.
Kan någon som inte funnit rätt reservdel ha speciallagat genom att sätta tegel istället.

Har du prövat att titta vad som finns för din modell på t.ex. http://josefdavidssons.se/
 
Räknenisse skrev:
I en så modern vedspis?

Är inte det vanliga att ha brännjärn som väggar i eldstaden då. Behöver bytas om de har spruckit.
Kan någon som inte funnit rätt reservdel ha speciallagat genom att sätta tegel istället.

Har du prövat att titta vad som finns för din modell på t.ex. [länk]
Jag tror inte det ska vara brännjärn på sidorna, alla invändiga kanter och falsar invändigt är precist dimensionerade efter stenarnas djup.

Men tack för länken! Jag ska ta och kolla där, det är en Wamsler då något ska det nog finnas till den.
 
Biggen skrev:
Kanske kan tillverka ett nytt tegel av vermiculit? [länk]
Bra idé! Men hur är vermiculit i konsistensen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.