Jag behöver mura upp ett ytterligare lager lecablock utanpå den befintliga muren.
Behöver jag armera ihop de nya lecablocken med de befintliga lecablocken?
Eller räcker det att ha bruk på baksidan av de nya lecablocken och trycka dessa mot de befintliga?
 
Vad är meningen med på att bygga på den i tjocklek.
Foto på hur det ser ut, säger mer än ord. Lite svårt att säga något på distans. Men normalt med en extra mur utanför något så bör man ankra upp i den gamla. Lämpligt med armeringsjärn 6 mm som borras i i den gamla med 45 grader och krökes till rakt ut, den yttre del krökes i 90 grader och muras in mellan skiften på den nya. Beroende på höjden, så går det bra att ankra mellan första och andra skiften, ( bottenankring ) och sedan var tredje skift. Ca 1 - 1,5 meter på längden är liksom tumregel för ankaren. Då kommer det att stå kvar. Nu vet vi inget om storlek eller längd/höjd på din befintliga mur.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad är meningen med på att bygga på den i tjocklek.
Foto på hur det ser ut, säger mer än ord. Lite svårt att säga något på distans. Men normalt med en extra mur utanför något så bör man ankra upp i den gamla. Lämpligt med armeringsjärn 6 mm som borras i i den gamla med 45 grader och krökes till rakt ut, den yttre del krökes i 90 grader och muras in mellan skiften på den nya. Beroende på höjden, så går det bra att ankra mellan första och andra skiften, ( bottenankring ) och sedan var tredje skift. Ca 1 - 1,5 meter på längden är liksom tumregel för ankaren. Då kommer det att stå kvar. Nu vet vi inget om storlek eller längd/höjd på din befintliga mur.
Det handlar bara om estetik, muren är 120x40cm.
Borra i fogen då? Annars blir det svårt med armeringsjärnen. Ankra med ankarmassa eller behövs inte det?
 
Ingen massa behövs, bara borra i 45 grader ca 20 cm in och med en 6 mm borr, vik järnet som jag skrev, går bra i fogen. För att ankaret ska kunna gå ur så måste hela muren rasa.
PS har du något annat i järnväg så kan du ta det, bara att det går att bocka till, ankaret ska bara hålla så den inte faller. Sleva på bruk mellan blocken upp med så det blir liksom en homogen mur. Lycka till.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ingen massa behövs, bara borra i 45 grader ca 20 cm in och med en 6 mm borr, vik järnet som jag skrev, går bra i fogen. För att ankaret ska kunna gå ur så måste hela muren rasa.
PS har du något annat i järnväg så kan du ta det, bara att det går att bocka till, ankaret ska bara hålla så den inte faller. Sleva på bruk mellan blocken upp med så det blir liksom en homogen mur. Lycka till.
Tack för det bra och utförliga svaret 😃 Ha en trevlig kväll!
 
J JF. skrev:
Tack för det bra och utförliga svaret 😃 Ha en trevlig kväll!
Det räcker väl att sätta ett ankare på mitten per rad?
 
Kan nog gå det med, men bäst är ett i varje sida. var den bara 40 cm bred så går det. 120 cm så ett på varje sida. Detta och med bruk mellan murarna gör att det inte ska bli väta mellan och frysa isär. Gärna en form av mössa på topp är bra.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.